انتشار متن کامل کتاب روضه الشهدا با تصحیح حسن ذوالفقاری

به گزارش مجله عینک آفتابی همزمان با دهه اول ماه محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع)، انتشارات علمی و فرهنگی متن کامل کتاب روضة الشهدا اثر حسین واعظ کاشفی را با تصحیح دکتر حسن ذوالفقاری روانه بازار کتاب کرد.

انتشار متن کامل کتاب روضه الشهدا با تصحیح حسن ذوالفقاری

تمرکز این کتاب بر واقع کربلاست ولی ابوابی از آن به توضیح مصائب سایر انبیا و امامان شیعه پرداخته است. بسیاری بر این باورند که این کتاب نخستین و جامع ترین کتابی است که به زبان فارسی و با موضوع مقتل عاشورا نوشته شده است.

این کتاب در اواخر عهد تیموریان تألیف شده و پس از انتشار به عنوان منشأ روایی تعزیه به شکل گیری فرهنگ عامه تشیع در ایران و سایر مناطق شیعه نشین یاری شایانی نموده است. شاعران، نویسندگان، و داستان سرایان متعددی از روضة الشهدا برای خلق آثار ادبی و هنری الهام گرفتند. امروزه برداشت عامه مردم از واقعه کربلا همچنان متأثر از این کتاب است.

عمده شهرت روضة الشهدا به دلیل عبارت پردازی های زیبای آن است که به شیوه گلستان سعدی، با نثری مسجع و جذاب و با بهره گیری از عناصر داستانی نوشته شده است.

این کتاب در ده باب نوشته شده است که نخستین آن با عنوان در ابتلای جمعی از انبیاء نوشته شده و ماجرای رنج ها و مصائب بعضی از پیامبران را روایت می نماید. در باب دوم کتاب به موضوع ظلم قبیله قریش به پیامبر اکرم(ص) وارد می گردد و در باب سوم ماجرای رحلت پیامبر اکرم(ص) را بازگو می نماید. باب چهارم کتاب در احوالا حضرت فاطمه(س) نوشته شده است و باب پنجم به زندگی حضرت علی(ع) از ولادت تا شهادت اختصاص دارد. باب ششم در بیان فضایل امام حسن(ع) و بابا هفتم در مناقب امام حسین(ع) نوشته شده است. در باب هشتم کتاب به موضوع شهادت حضرت مسلم ابن عقیل(ع) وارد می گردد و در باب نهم ماجرای ورود امام حسین(ع) به کربلا و نبرد با لشکر یزید را با تفصیل بیان می نماید باب پایانی این کتاب نیز توضیحی است بر وقایع وارد شده بر اهل بیت(ع) پس از واقعه عاشورا.

این کتاب همچنین در مقدمه ای تفصیلی درباره کتاب و نسب مولف آن توضیح داده است و از زبان مصحح کتاب درباره پیوند میان این اثر با تعزیه، روضه خوانی و سنت مقتل نویسی قبل و بعد از این کتاب و نیز کیفیت ترجمه های موجود از این کتاب صحبت نموده است. همچنین بخش هایی از این ترجمه به موضوع ویژگی های نثر و زبان روایی این کتاب و نیز آنالیز عناصر داستانی در آن اختصاص پیدا نموده است.

چاپ نخست از این کتاب با تصحیح دکتر حسن ذوالفقاری در 805 صفحه با قیمت 120 هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "انتشار متن کامل کتاب روضه الشهدا با تصحیح حسن ذوالفقاری" امتیاز دهید

1 کاربر به "انتشار متن کامل کتاب روضه الشهدا با تصحیح حسن ذوالفقاری" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار متن کامل کتاب روضه الشهدا با تصحیح حسن ذوالفقاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید