نباید در بورس انتظار سود کوتاه مدت داشت

به گزارش مجله عینک آفتابی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سود آوری بازار سرمایه از بازارهای دیگر بهتر است. افراد وقتی وارد بازار می شوند نباید کوتاه مدت انتظار داشته باشند که از سود سرشاری بهره مند شوند، بلکه باید افق خود را سه تا پنج سال انتخاب نمایند.

نباید در بورس انتظار سود کوتاه مدت داشت

به گزارش مجله عینک آفتابی، شاپور محمدی به آنالیز عملکرد بازار سرمایه پرداخت و گفت: بطورکلی با میزان سرمایه کم یا زیاد می توان در این بازار فعالیت کرد. بازار سرمایه یک بازار تخصصی است از این رو ضرورت دارد مردم برای ورود به این بازار آموزش های لازم را فراگیرند.

وی گفت: اگر بعضی افراد وقت کافی حتی فرصت برای آموزش و تحلیل روزمره بازار را ندارند می توانند به وسیله صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه شوند چون ریسک صندوق ها کنترل شده است.

محمدی فزود: بر اساس مدیریت حرفه ای که در صندوق ها شکل گرفته اشخاص می توانند از مزیت دانش و تخصصی اقتصادی مدیران و افراد فعال در صندوق ها بهره مند شوند بدون اینکه خود این دانش را در اختیار داشته باشند.

وی ادامه داد: چه اشخاص حرفه ای و چه اشخاصی که تازه وارد بازار سرمایه می شوند باید در سرمایه گذاری از اصول مسلمی پیروی نمایند از جمله این اصول افق سرمایه گذاری که بطورحتم باید در نظرگرفته گردد. نکته دوم اینکه برای ورود به بازار سرمایه بطور حتم باید آموزش های لازم را فراگیرند و این آموزش ها در سطوح مختلف برگزار می گردد.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: نکته سوم اینکه نباید به شایعات توجه کرد توصیه می گردد شرکت ها به اخبار رسمی که در سامانه کدال انتشارمی یابد به این آمار و اطلاعات توجه نمایند.

محمدی بیان نمود: نکته چهارم اینکه بطورحتم باید سبد دارایی تشکیل دهند چرا که تک سهم حتی اگر سودآوری خوبی هم داشته باشد بدون شک استراتژیک مناسبی نیست بلکه باید چند سهم را انتخاب که بتوانند ریسک یکدیگر را خنثی نمایند.

وی ادامه داد: نکته پنجم اینکه سودآوری شرکت ها را در نظر داشته باشند، شرکت های که سودآور هستند اگر رشد قیمتی در کوتاه مدت هم نداشته باشند در مجامع سالیانه سود نقدی به این شرکت ها تعلق می گیرد که می تواند به استراتژی پیروز مردم در سرمایه گذاری ها یاری کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: نکته ششم اینکه بخشی از منابع خود را در بازار سرمایه و بخش دیگر را در قالب سپرده بانکی سرمایه گذاری نمایند حال اگر تمایلی به سپرده گذاری در بانک ها ندارند می توانند اوراق با درآمد ثابت را در بازار سرمایه خریداری نمایند.

وی در ادامه از مردم خواست این نکات را بطورحتم در سرمایه گذاری های خود در نظر داشته باشند.

محمدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در مورد فروش استقراضی شرح داد: فروش استقراضی همان فروش تعهدی سهام شکل طراحی ابزار اقتصادی اسلامی شده و مبتنی بر دو عقد وکالت است.

وی گفت: فروش استقراضی از نظر شرعی به شکل غربی در ایران قابل پیاده سازی نیست بنابراین با ترکیب دو وکالت این امکان فراهم شده که فروش استقراضی تحت عنوان فروش تعهدی در کشور انجام گردد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشوراضافه کرد: این ابزار اقتصادی تا انتها امسال در کشور اجرایی خواهد شد چون تائیدیه شورایعالی بورس، کمیته فقهی و دیگر زیرساخت های لازم در این زمینه فراهم شده است.

وی در مورد ورود خرما و کشمش به بورس کالا نیزاظهار کرد: پیگیری ها در این زمینه ادامه دارد. چند استان در کشور وجود دارد که می توانند این محصولات را در بورس کالا عرضه نمایند.

وی گفت: تداوم عرضه لازمه معامله هر کالا در بورس کالا یا انرژی است بنابراین کسانی این کالاها را در اختیار دارند فراوری نماینده یا عرضه نماینده عمده آن کالا هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: برای مثال زعفران را سازمان بورس و بورس کالا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در بورس عرضه کرد و راجع به کشمش و خرما نیز همین مسئله وجود دارد یعنی یک مجموعه ای باید اعلام آمادگی کند که حاضر به عرضه مستمر کالا در بورس کالای ایران است.

وی اظهار کرد: بورس کالا به دنبال اینکه اشخاص و عرضه نمایندگان عمده خرما و کشمش را پای کار بیاورد تا این دو محصول همانند زعفران و پسته در بورس کالا عرضه شوند.

محمدی بیان نمود: خرما و کشمش از حیث نگهداری نسبت به پسته پیچیده تر است به یک معنا پسته نسبت به خرما ماندگاری بیشتری دارد بنابراین انبارهای که برای نگهداری پسته، خرما، زعفران و کشمش احتیاج است باید جانمایی و تجهیز گردد اگر این مسائل رفع گردد خرما و کشمش هم همانند پسته و زعفران قابلیت عرضه در بورس کالا را خواهند داشت.

وی همچنین در مورد عرضه نفت خام در بورس انرژی به رادیو اقتصاد شرح داد: نفت خام به لحاظ قابل حمل بودن یک حجم بزرگی است بنابراین تعداد کسانی که بتوانند در حجم قابل عرضه نفت خام را خریداری نمایند بطور طبیعی محدود است بدین جهت از سوی وزارت نفت و بورس انرژی کوشش های زیادی شد در شکل های مختلف عرضه نفت خام را طراحی نمایند تا بتوان مورد معامله قرار داد ومحموله هایی هم مورد معامله نهاده شد اما سیاست کلی کشور بر این بوده که از خام فروشی جلوگیری گردد و بیشتر فرآورده ها و محصولاتی که ارزش اضافه کرده بالاتری دارند روی ریل صادرات قرار گیرند.

رئیس سازمان بورس و ارواق بهادار کشور ادامه داد: خوشبختانه در بورس انرژی فرآورده های نفتی از معاملات سهل و خوبی برخوردارند.

وی گفت: بیشتر فرآورده های که در بورس عرضه می شوند از جمله بنزین مورد استقبال و خرید قرار می گیرد. بنزین در حال حاضر از نظر معاملات شرایط مناسبی در بورس برخوردار است.

محمدی یادآورشد: بطورکلی معاملات در بورس انرژی نسبت به سال قبل از شرایط بسیار خوبی برخوردار است سال گذشته 14 هزار میلیارد تومان معامله در بورس انرژی اجرا شده این در حالیکه از ابتدای امسال تا کنون 44 هزار میلیارد تومان معامله در بورس انرژی صورت گرفته و تا انتها سال عددهای بالاتری را هم تجربه خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نباید در بورس انتظار سود کوتاه مدت داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نباید در بورس انتظار سود کوتاه مدت داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید