مسکن مهر اصفهان در خط خاتمه

به گزارش مجله عینک آفتابی، نفیسه زمانی نژاد- اصفهان- خبرنگار:انتشار خبر اتمام پروژه مسکن مهر از آن اخباری است که در این سال ها به کرات شنیده ایم ولی هربار مسئله ای بر سر راه تکمیل این طرح ایجاد شده است. این بار اما مسئولان کشوری و استانی با قاطعیت خبر از اتمام این پروژه در آینده ای نزدیک می دهند.

مسکن مهر اصفهان در خط خاتمه
  • سرنوشت 2 میلیون واحد مسکن مهر

سال 86 بود که عملیات اجرایی احداث بیش از 2 میلیون واحد مسکن مهر در شهرهای مختلف ایران آغاز شد اما اکنون بعد از گذشت بیش از 12 سال هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده اند؛ پروژه ای که گفته می گردد از کل 2میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر که از ابتدا تعریف شد، یک میلیون و 120 هزار واحد آن در دولت تدبیر و امید و 690 هزار واحد در دولت قبل تکمیل شده است.

از 390 هزار واحد باقیمانده هم 150 هزار واحد به دلیل جانمایی نامناسب فاقد متقاضی است و 240 هزار واحدِ تکمیل شده هم به دلیل نبود خدمات زیربنایی و روبنایی، امکان تحویل ندارد. طبق آمار و گزارش های موجود در سال گذشته، برای انتها دادن به این پروژه 11 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج بود که دولت در تبصره 8 لایحه بودجه سال 1398 سازوکار قانونی برای استفاده از منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن به منظور یاری به طرح های زیربنایی و روبنایی و همچنین اتمام واحدهای مسکونی مهر را لحاظ کرد، به طوری که اخیراً محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی رفع موانع تکمیل مسکن مهر و اتمام قطعی آن تا انتها سال 98 را اعلام نموده است. به گفته این مسئول تقریباً 6 ماه پیش نزدیک به 500 هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام در کشور وجود داشت، اما امروز این عدد به 400 هزار واحد رسیده است. به این ترتیب می توان گفت موانع فراوری مسکن مهر رفع شده است.

  • تکمیل 98 درصد از واحدهای اصفهان

در اصفهان نیز بنا به گفته معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان، 98 درصد واحدهای مسکن مهر تکمیل شده و 2 درصد باقی مانده هم تا انتها شهریورماه تکمیل خواهد شد. ایمان طاهر تصریح می نماید: سهمیه مسکن مهر اصفهان 160 هزار واحد بوده است که 152 هزار واحد دارای متقاضی است. از این تعداد 149 هزار واحد تکمیل و تحویل مردم شده است و واحدهای تکمیل نشده نیز براساس تعهد شورای مسکن استان باید تا انتها شهریورتکمیل و تحویل متقاضیان گردد.

وی علت نیمه تمام ماندن این واحدهای باقی مانده را به مشکلاتی چون پرداخت سهم از طرف مردم و تأمین مصالح مرتبط می داند. این مسئول می گوید: تورم هایی که در این چند سال اخیر در بخش مصالح ساختمانی به وجود آمد، روند تکمیل واحدهای مهر را با کندی روبرو کرد. پروژه های مسکن مهر معمولاً مجتمع های 100 واحدی و یا بیشتر هستند و چون بعضی از متقاضیان به دلیل کاهش توان مالی نتوانستند سهم خود در این پروژه ها را تسویه نمایند با موانعی برای تکمیل واحدها روبرو شدیم به گونه ای که با تامین نشدن نقدینگی از سوی بعضی از صاحبان واحدها در روند تکمیل سایر واحدهای پروژه نیز مشکل ایجاد شد.

طاهر ادامه می دهد: از سوی دیگر در ساخت مسکن مهر احتیاج به ایجاد مراکز آموزشی و آماده سازی زیرساخت ها است که قرار بود دولت بودجه ای برای آماده سازی این زیرساخت ها اختصاص دهد، اما به علت این که اکنون دولت در وضعیت بحران مالی قرارگرفته و با محدودیت منابع روبه رو است در پرداخت این بودجه تأخیر ایجاد شده است.

  • طرح جایگزین مسکن مهر

با توجه به گفته های مسئولان، طرح مسکن مهر دیر یا زود به اتمام می رسد و اینجا این بحث وجود دارد که با وجود تکمیل این پروژه، همچنان بسیاری از خانواده های ایرانی فاقد مسکن مانده اند و در انتظار برنامه ای دیگر از سوی دولت و یا بخش خصوصی برای تأمین مسکن مورد احتیاجشان هستند. با این اوصاف اخیراً برنامه ای برای ساخت و تأمین 100 هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک ارائه شده که فعلاً قرار است در شهرهای با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر اجرا گردد، به طوری که بخشی از برنامه، ساخت 400 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی در شکل ساخت و تأمین 200 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، 100 هزار واحد در بافت های فرسوده شهری و 100 هزار واحد در شهرهای کوچک است.

بنا به گفته جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن قرار است با راه اندازی سامانه ای در کمتر از یک ماه آینده، برنامه ساخت و تأمین 100 هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک عملاً آغاز گردد؛ عنوان این سامانه فعلاً سامانه طرح اقدام ملی مسکن است که قرار است با راه اندازی آن احتیاجسنجی ثانویه و دقیق تری از میزان تقاضای مؤثر برای ساخت و تأمین مسکن در شهرهای معین شده انجام گردد؛ مسئولان بنیاد مسکن می گویند قرار است این سامانه به ابزاری برای شناسایی دقیق مخاطبان و متقاضیان طرح اقدام ملی در شهرهای کوچک تبدیل گردد و از این طریق منابع و امکانات محدودی که در اختیار این برنامه و بنیاد مسکن واقع شده است، به درستی به هدف مورد نظر اصابت کند.

  • لزوم راهنمایی سرمایه گذاران

احمد تولا عضو انجمن انبوه سازان اصفهان نیز با بیان این که پروژه هایی همچون مسکن مهر آغازگر ساخت مسکن ارزان قیمت بود، بیان می نماید: البته انبوه سازان در آن موقع علاقه مند به این نوع ساخت وساز نبودند و تمایل به ساخت خانه هایی باکیفیت بهتر داشتند، اما با پشتیبانی دولت وقت، طرح مسکن مهر به انجام رسید. وی خاطرنشان می نماید: اکنون هم دولت می تواند سرمایه گذاران را به سمت واحدهای مسکونی متوسط راهنمایی کند و بخش خصوصی را به این سمت سوق دهد.

این فعال بخش مسکن تأکید می نماید: در شرایطی که پروژه مهر رو به اتمام است، ضروری است طرحی جایگزین برای آن تعریف گردد که با اجرای طرح وزیر جدید راه و شهرسازی شاید در راستای تأمین مسکن عده ای بتوان در بهبود این وضعیت گامی برداشت، طرحی که قرار است در آن 400 هزار واحد مسکونی تا انتها سال 99 ساخته گردد و حدود 40 هزار واحد آن سهم شهرهای جدید اصفهان است. وی یادآور می گردد: لازمه اجرای چنین طرحی تزریق وام است که خوشبختانه تا مبلغ 150 میلیون تومان موافقت شده است، ولی هنوز قراردادی برای پرداخت این وام و آغاز ساخت وساز ارائه نشده که درصورت موافقت با اجرای آن علاوه بر تأمین مسکن، منبع درآمد مناسبی هم برای فعالان این بخش فراهم خواهد شد.

  • تأثیر تسهیلات بانک مسکن در روند پروژه مهر

مهدی احمدی رئیس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن با اشاره به حجم تسهیلات پرداخت شده به واحدهای مسکن مهر در 3 استان آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس می گوید: از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر تا انتها فروردین ماه امسال 192 هزار و 137واحد مسکن مهر در استان آذربایجان شرقی، 168 هزار و 774 واحد مسکن مهر در استان اصفهان و 167 هزار و 258 واحد مسکن مهر در استان فارس تسهیلات ویژه این طرح را از سوی بانک عامل بخش مسکن دریافت نموده اند.

وی اظهار می نماید:کارنامه عملکرد بانک مسکن در طرح مسکن مهر فقط به پرداخت تسهیلات محدود نشده است؛ به این معنا که بانک مسکن به عنوان تنها بانک عامل فعال در پرداخت تسهیلات ویژه به پرونده مسکن، علاوه بر پرداخت تسهیلات به متقاضیان این طرح، عملیات فروش اقساطی (واگذاری سهم الشرکه) را نیز برعهده گرفته است؛ به این ترتیب که واحدهای مسکونی که در قالب این طرح کار ساخت وساز آنها تمام و تکمیل می شوند و به آنها اجازه افتتاح و بهره برداری داده می گردد، پیش از بهره برداری از واحد، عملیات فروش اقساطی توسط بانک مسکن انجام می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "مسکن مهر اصفهان در خط خاتمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکن مهر اصفهان در خط خاتمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید