سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی دارد

به گزارش مجله عینک آفتابی، خبرنگاران/مازندران کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان نوشهر با بیان اینکه سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی دارد، گفت: سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری بیماری هایی از جمله آنفلوآنزا، سرماخوردگی و در حال حاضر کرونا دارد.

سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی دارد

ریحانه شهرستانی فر در گفت وگو با مجله عینک آفتابی در خصوص بهترین تغذیه در زمان شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: ویروس عامل ابتلا به بیماری کرونا است اما بیماری های زمین ای مانند دیابت، بیماری های ریوی، قلبی، نداشتن تغذیه درست، کمبود ریز مغذی هایی مانند ویتامین های A، D، C و نقش سیستم ایمنی بدن می تواند احتمال ابتلای به بیماری را افزایش دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه باید کرد که کمبود این ریز مغذی ها نباشد، شرح داد: با مصرف روزانه منابع غذایی دارای ویتامین c مانند سبزی هایی همچون انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز، فلفل دلمه ای، جعفری، پیازچه، شاهی، گوجه فرنگی و سالاد و میوه های حاوی ویتامین C مانند پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و کیوی می توان تا حد زیادی مقاومت بدن را افزایش داد.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر با اشاره به اینکه هویج و کدو حلوایی و سبزی های تیره مانند اسفناج و برگ چغندر منابع خوب ویتامین A هستند، گفت: به طور کلی برای پیشگیری از بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه سه واحد از گروه سبزیجات به جزء نشاسته ای و دو واحد میوه باید استفاده شود.

شهرستانی فر اعلام نمود: کسانی که مبتلا به دیابت و بیماری های دیگر هستند احتمال اینکه ویروس در آن ها به شدت خود را نشان دهد، وجود دارد.

وی با بیان اینکه بچه ها زیر 5 سال، مادران باردار، سالمندان و بیمارانی که در حال استفاده از داروهای کورتونی هستند، بیشتر در معرض خطر هستند، اضافه کرد: باید جلوی ورود ویروس در این افراد گرفته شود که این ها نیاز به یک سری توصیه های تغذیه ای دارند که باید هر روز سعی کنند سبزی و سالاد به همراه آب لیمو ترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند همچنین از کدو حلوایی در برنامه غذایی خود داشته باشند و مصرف پیازچه خام به دلیل ویتامین C همراه غذا توصیه می شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با تاکید بر اینکه از مصرف سوسیس، کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین بایداجتناب شود، بیان نمود: استفاده از منابع پروتئین در غذاهای روزانه مثل حبوبات و تخم مرغ دارای اهمیت زیادی است.

شهرستانی فر مطرح نمود: کمبود ریز مغذی هایی مانند آهن و روی هم می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی شود که باید غذاهایی که دارای منابع ریز مغذی مانند حبوبات، شیر، لبنیات، سبزی های برگ سبز، و انواع خشکبار استفاده شود.

وی یادآور شد: از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده مانند تخم مرغ و نیمرو عسلی و کباب هایی که مغز پخت نشده اند، باید خوداری شود.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان نوشهر اعلام نمود: در صورتی که علائم سرماخوردگی مشاهده شد، از غذاهای آبکی مانند سوپ و آش همراه با آب لیمو تازه و مایعات گرم، جوانه گندم، ماش و شبدر استفاده کنید چراکه حاوی ویتامین C هستند و از میوه هایی که آنتی اکسیدان زیادی دارند مانند انار، پرتقال تو سرخ و گریپ فروت استفاده شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید