سفیر سوئد در مسکو: استکهلم به اینستکس می پیوندد

به گزارش مجله عینک آفتابی، سفیر سوئد در روسیه بیان نمود که کشورش قصد پیوستن به ساز و کار تعاملات مالی با ایران یا همان اینستکس را دارد.

سفیر سوئد در مسکو: استکهلم به اینستکس می پیوندد

به گزارش گروه بین الملل مجله عینک آفتابی، پیتر اریکسون سفیر سوئد در روسیه از اعلام آمادگی کشور خود برای پیوستن به ساز و کار تعاملات اقتصادی اروپا با ایران تحت عنوان اینستکس خبر داد.

شبکه المیادین گزارش کرد، وی در خصوص پیوستن کشورش به اینستکس گفت: سوئد قصد دارد به ساز و کار تعاملات اقتصادی با ایران (اینستکس) بپیوندد.

به دنبال خروج دولت ترامپ از برجام علیرغم پایبندی تهران به مفاد این توافق هسته ای، کشورهای اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس در بهمن ماه سال گذشته، اینستکس را برای بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام ثبت کردند.

پاریس میزبان اینستکس یا همان ابزار پشتیبان مبادلات تجاری شد و پر فیشر بانکدار آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده گرفت. انگلیس هم رئیس هیأت نظارت شد و مقرر شد از هر کدام از این کشورها یک نفر از وزارت امور خارجه حضور داشته باشند و گفته شد که دیگر کشورهای اروپایی هم می توانند به این سازوکار بپیوندند.

اینستکس یا همان ساحات بین واردات و صادرات به اروپا یک تهاتر پولی ایجاد می کند و پول وارد کننده را به صادر کننده می دهد. در حقیقت اینستکس و شرکت متناظر ایرانی به عنوان نهادهای واسط برای تسویه حساب شرکت های بدهکار و بستانکار در دو طرف عمل خواهند کرد. بر این اساس، در ساختار اینستکس پولی جا به جا نمی شود.

پیش از این هفت کشور اروپایی اتریش، بلژیک، فنلاند، هلند، اسلوونی، اسپانیا و سوئد ضمن حمایت از برجام آمادگی خود را برای پیوستن به اینستکس را اعلام کرده بودند.

در بیانیه این کشورها آمده بود: با آگاهی از اینکه اجرای بخش های اقتصادی این توافق با مشکلاتی روبرو شده است ما با فرانسه، آلمان و انگلیس و دیگر سازمان ها و کمیسیون اروپایی برای ایجاد کانالی که تبادلات اقتصادی با ایران را تسهیل کند همکاری خواهیم کرد. (جزئیات بیشتر)

م

منبع: خبرگزاری فارس

به "سفیر سوئد در مسکو: استکهلم به اینستکس می پیوندد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر سوئد در مسکو: استکهلم به اینستکس می پیوندد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید