خجالت کشیدن برای ترامپ مفهومی ندارد ، تحریم های کنگره را باید جدی گرفت

به گزارش مجله عینک آفتابی، استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی گفت: ریشه نژادپرستی در آمریکا قوی و سابقه تاریخی دارد و چندین نسل طول خواهد کشید که ویروس نژادپرستی نابود گردد. ویروس نژادپرستی مانند ویروس کرونا است یعنی مقابله با آن آسان نخواهد بود و حتی این ویروس ممکن است به نوعی در جامعه همواره باقی بماند.

خجالت کشیدن برای ترامپ مفهومی ندارد ، تحریم های کنگره را باید جدی گرفت

نادر انتصار، استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی ، در گقتگو با مجله عینک آفتابی، درباره اعتراضات اخیر مردم سیاهپوست که باعث تنشهای متعددی در امریکا شده است گفت: ریشه نژادپرستی در آمریکا قوی و سابقه تاریخی دارد و چندین نسل طول خواهد کشید که ویروس نژادپرستی نابود گردد. ویروس نژادپرستی مانند ویروس کرونا است یعنی مقابله با آن آسان نخواهد بود و حتی این ویروس ممکن است به نوعی در جامعه همیشه باقی بماند.

اخیرا دونالد ترامپ گفته که چین را می خواهد تحریم کند هدف اصلی این اقدام چیست؟

هدف اصلی ترامپ از این اقدام تقویت پایه داخلی سیاسی خود است. خود را قوی نشان دادن در مقابل چین و در مقابل جو بایدن را ضعیف نشان دادن در مقابل چین به یکی از شعار های انتخاباتی ترامپ تبدیل شده استبطور مثال تمام تبلیغات انتخابی ترامپ که این روزها در تلویزیون های ایالت و شهر ما پخش میشوند روی این موضوع تأکید دارند و ترامپ به عنوان قهرمانی از آمریکا که در مقابل چین ایستاده است معرفی میگردد .

با توجه به این صحبت وزیر امور خارجه المان نیز در این راستا می خواهد نقش میانجیگری را انجام بدهد؟ ایا پیروز می گردد؟

در این مورد نیاز به میانجیگری نیست چون آمریکا و چین در بالاترین سطح همیشه با یکدیگر در تماس هستند چین آمریکا و شخص ترامپ را خوب میشناسد و با هوچیگری های ترامپ آشنائی دارد. رهبران چین خوب میدانند که چه موقع به ترامپ باید جواب بدهند و چه موقع به دلقک بازیهای او محل نگذارند .

ارزیابی شما از صحبت دونالد ترامپ؛ از لغو شرایط مالی و تجاری ویژه ای که کشورش برای هنگ کنگ قائل بوده اطلاع داد. چیست؟ و این موضوع چقدر می تواند به اقتصاد دنیای ضربه بزند؟

این هم از آن حرفهای سر در هوائی است که در هر مورد مراتب ترامپ میزند که خود را رهبری قوی در دنیا نشان دهد. اگر ترامپ شرایط مالی و تجاری ویژه ای که کشورش برای هنگ کنگ قائل بوده را لغو کند ضررش بیشتر به اقتصاد هنگ کنگ و مردم هنگ کنگ میرسد و اقتصاد دنیای توانائی این را دارد که خود را از ضربه دراز مدت دور نگاه دارد.

امریکا قبل از شیوع ویروس کرونا سر مسئله اقتصاد با چین اختلافات جنگ تجاری داشتند ایا الان ترامپ دارد سوء استفاده می نماید که در این مورد بتواند امتیازات خاص خودش را بگیرد. ارزیابی شما در این باره چیست؟

ترامپ در گرد و خاک بازیهای اخیرش چین را تنها مقصر شیوع ویروس کرونا معرفی میکند و سازمان دنیای بهداشت را متهم به پیروی کور کورانه از چین نموده است و یاریهای آمریکا به این سازمان مهم را به صورت تعلیق در آورده است. همانگونه که قبلا گفتم, از الان تا انتخابات رئیس جمهوری آمریکا ترامپ چین را به عنوان قدرتی ترسناک معرفی خواهد نمود که تنها او و نه شخص دیگری میتواند با آن کشور مقابله کند. ترامپ از هر راهی که بتواند برای دو باره انتخاب شدن خود استفاده کند بهره گیری خواهد نمود و از دروغ گوئی و اتهام زدن به هیچ کشوری یا شخصی دریغ نخواهد نمود .

تحریم چین چه ضرری برای کشورهای اروپایی دارد؟

رابطه تجاری بین اروپا و چین برای هر دو طرف از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. واردات چین از اروپا بیش از 200 میلیارد یورو است و صادرات چین به اروپا 363 میلیارد یورو در سال 2019 میلادی بوده اند. یعنی برای رژیم ترامپ آسان نخواهد بود که اروپا را تحت فشار قرار دهد که از تحریم های احتمالی آمریکا بر علیه چین پیروی کند. اگر اروپا تصمیم بگیرد که در مقابل آمریکا جا خالی کند نخواهد توانست خسارات وارد شده به اقتصاد خود را به این زودی جبران کند.

ترامپ از اینکه چین را مقصر می داند دنبال این است یک هزا میلیارد دلار را به چین نپردازد. تحریم ها برای این است ؟

گرچه هیچ عمل غیر قانونی را از ترامپ نمیتوان ناممکن دانست ولی من فکر نمیکنم در مقطع کنونی رژیم ترامپ بخواهد به این یاغیگری بین المللی دست بزند. خطر چنین کاری برای نظم اقتصاد دنیای مانند بمب اتمی صدمه دار خواهد بود. ولی یک بار دیگر تأکید میکنم برای دوباره انتخاب شدن ترامپ به هر کاری دست خواهد زد حتی به دیوانه گری .

ظاهرا برای انتخاب 2020 شخص ترامپ به شدت دنبال دشمن است و تمام اتفاقات اخیر می خواهد به گردن چین بی اندازد این سناریو را چطور می بینید؟

رژیم ترامپ پایه اش روی دشمن تراشی بنیان گذاشته شده است و بدون دشمن حقیقی و یا خیالی نمیتواند دوام بیاورد. یک روز این دشمن چین است, یک روز دیگر کشور گروه و یا شخص دیگری است. این فقط ترامپ نیست که اینگونه فکر میکنند. مشاوران و اطرافیان نزدیکش هم به این مرض فکری مبتلا هستند. بطور مثال رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت وگو با شبکه خبری ای بی سی نیوز مدعی شد که چین روسیه و ایران در افزایش ناآرامی ها در ایالات متحده دست دارند. وقتی مجری برنامه از اوبراین پرسید که آیا او مدرکی در این مورد دارد او از جواب دادن خودداری کرد و به شعارهای تو خالی بسنده کرد. کلمه خجالت کشیدن برای ترامپ و رژیمش مفهومی ندارد.

اعتراضات اخیر نژاد پرستی در امریکا شاهد هستیم مهمترین دلیل این اعتراضات چیست؟

دلایل مختلفی در این مورد وجود دارند ولی یکی از دلایل اصلی اعتراضات اخیر مردمی در آمریکا به ساختار اجتماعی, سیاسی و مالی این کشور که ریشه های عمیق نژاد پرستی دارد مربوط میگردد. گرچه قوانین متعددی بر علیهه تبعیض نژادی در آمریکا وجود دارند ولی نژاد پرستی مانند یک غده سرطانی در تار و پود ساختار آمریکا همیشه وجود داشته است.

دلیل اصلی که دونالد ترامپ دستور شلیک را به سمت معترضان داده است چیست؟ ایا همین امر منجر نمی گردد که ارای خود را در انتخابات 2020 از دست بدهد؟

در شرایط کنونی این یک درخواست غیر قانونی است و ترامپ اجازه این را ندارد که دستور شلیک را به سمت معترضان صادر کند. این نشانه این است که این شخص یا از قوانین کشور خودش بی اطلاع است یا اینکه برایش مهم نیست که قانونی عمل کند. البته بیشتر هواداران ترامپ از این نوع قلدر بازی ترامپ خوششان میاید و بیشتر مصمم خواهند بود که دوباره به ترامپ در انتخابات 2020 رای دهند. البته در بعضی شرایط محدود رئیس جمهور آمریکا میتواند از ارتش این کشور برای جلوگیری از اعتراضات خشونت بار استفاده کند. در اوائل قرن 19 میلادی کنگره آمریکا قانون سرکشی یا یاغیگری را تصویب کرد که طبق آن اگر نیروهای پلیسی و امنیتی ایالتی نتوانستند و یا نخواستند جلوگیری اعتراضات خشن را بگیرند آنوقت رئیس جمهور میتواند ارتش فدرال را برای جلوگیری به کشته شدن مردم عادی و تخریب اموال شخصی و عمومی ارسال دارد. ولی هدف ترامپ از توسل به این قوانین برای قدرت نمائی شخص خودش است نه برای یاری به ایالات. در حقیقت, تا امروز هچ یک از ایالات آمریکا درخواست استفاده ارتش فدرال را از ترامپ ننموده اند. بر عکس, آنها به ترامپ گفته اندکه خودشان قادر به ایجاد امنیت هستند و نیازی به دخالت ارتش فدرال ندارند چون استفاده از ارتش دامنه اعتراضات مردم را بیشتر خواهد نمود .

راهکار اصلی برای حل این نژادپرستی و اعتراضات چیست؟ حتی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما که یک رییس جمهوری سیاه پوست بود باز شاهد این اعتراضات بودیم؟

این سوال شما جواب ساده ای ندارد. به وسیله قانون تا اندازه ای میتوان جلوی اعمال نژاد پرستانه را گرفت ولی همانطور که قبلا گفتم ریشه نژادپرستی در آمریکا قوی و سابقه تاریخی دارد و چندین نسل طول خواهد کشید که ویروس نژادپرستی نبود گردد. ویروس نژادپرستی مانند ویروس کرونا است یعنی مقابله با آن آسان نخواهد بود و حتی این ویروس ممکن است به نوعی در جامعه همیشه باقی بماند.

شاهد بودیم روز گذشته نیز پنجمین کشتی با پرچم ایران با اسکورت در ابهای ونزوئلا پهلو گرفت. اینده این تبادل بین ایران و ونزوئلا را چطور می بیند ایا به نظر شما فصل جدید در این تبادل مالی وجود دارد؟

به نظر من این تبادل بین ایران و ونزوئلا اهمیت سیاسی اش مهمتر از اهمیت مالی اش بود چون اولین چالش مهم برای شکستن تحریمهای آمریکا بر علیهه ایران و ونزوئلا بود. با توجه به فاصله بین ایران و ونزوئلا و دلایل دیگر محدودیت های بین تجارت بین این دو کشور وجود دارند و خواهد داشت. در این سالهای اخیر ایران با بعضی از کشورهای آمریکای لاتین مانند ونزوئلا، بولیوی، اکوادور و برزیل روابط خوبی ایجاد نموده بود ولی به جز ونزوئلا بقیه این کشورها دولتهایشان توسط راست گرایان به کشورهای هوادار آمریکا تبدیل شدند و روابط خود را با ایران تقلیل دادند .

به نظر شما بهتر نیست ایران تبادل مالی و کاالایی خود را به سمت کشورهای افریقایی و امریکا لاتین ببرد؟

پتانسیل تبادل مالی و کالایی بین ایران و کشورهای افریقایی بیشتر از پتانسیل تبادل مالی و کالایی بین ایران و آمریکای لاتین است. ولی من بهترین پتانسیل را در گسترش تبادل مالی و کالایی بین ایران و کشورهای غرب آسیا ،آسیای مرکزی و قفقاز و جنوب و شرق آسیا میبینم .

به نظر شما این حرکت ایران با پرچم کشور در ابهای امریکا چه پیغامی برای امریکا و شخص دونالد ترامپ دارد؟

مهمترین پیغام برای آمریکا این بود که ایران توانائی تجارت با کشوری که فاصله زیادی با آن دارد و آمریکا آن را جزو حیاط خلوت خود حساب میکند دارد. این عمل ترامپ و اطرافیان دست راستی و ضد ایران او را تا اندازه ای شوکه کرد و هنوز آنها عکس العملی نتوانسته اند نشان دهند.

خیلی ها منتظر بودند حمله به کشتی های ایران از جانب امریکا صورت بگیرد ولی این اتفاق تا به امروز نیافته است دلیل این چراغ خاموشی نرامپ چیست؟

من فکر کنم که ترامپ و پومپئو متوجه شده بودند که حمله به کشتی های ایران که در تجارتی قانونی مشغول بودند یک دزدی و راهزنی دریائی حساب میشد و حتی برای دولتی که قوانین بین المللی را مداوم زیر پا میگذارد هضم این یاغی گری مشکل خواهد بود. شاید آمریکا نگران تلافی گری ایران علیه منافع تجاری خود یا همپیمانانش در خلیج فارس بود. البته من فکر میکنم که در آینده ترامپ ساکت نخواهد نشست و اگر بتواند برای دوباره انتخاب شدنش بهره بگیرد به قانون شکنی و راهزنی دریائی دست خواهد زد.

با توجه به تحولات اخیری، شیوع ویروی کرونا خیلی از کشورها خواهان لغو تحریم های ایران شدند ولی امریکا توجه ای به این خواسته ها نداشت همچنین امریکا قرار است تحریم تسلیحاتی را مجددا تمدید کند و پرونده را به شورای امنیت ببرد و اینکه کشورهای اروپایی و روسیه حتی چین نیز مخالف این ماجرا هستند با توجه به این موارد رابطه ایران و امریکا را چطور ارزیابی می کنید؟ و این تحریم ها تا کی بالا سر ایران است؟

تا مدت زیادی تحریم ها بالا سر ایران خواهند بود. از زمان امضای برجام تا کنون برای همه روشن شده است که کشورهای اروپایی و حتی روسیه و چین یا نمیتوانند یا نمیخواهند که آمریکا را به چالش بطلبند. تحریمهای ضد ایران بسیار پیچیده هستند و با روی کار آمدن رئیس جمهور جدیدی در آمریکا هم تا سالهای زیادی باقی خواهند ماند. نقش کنگره آمریکا در تدوین قوانین و ادامه تحریمها را نباید دست کم گرفت. در بسیاری از موارد کنگره آمریکا نقش مخرب تری از رئیس جمهور آمریکا در ادامه و تشدید تحریمها بازی نموده است و میگردد گفت که آمریکا به تحریم معتاد شده است.

منبع: جام جم آنلاین

به "خجالت کشیدن برای ترامپ مفهومی ندارد ، تحریم های کنگره را باید جدی گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خجالت کشیدن برای ترامپ مفهومی ندارد ، تحریم های کنگره را باید جدی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید