آخرین شرایط از پرونده باز کشت و صنعت مغان ، یکسال در انتظار تحقیق بهارستانی ها!

به گزارش مجله عینک آفتابی، بدقولی مسئولان و نمایندگان مجلس در پیگیری شرایط واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی آشکار است، اما دانشجویان دست از پیگیری این مسئله بر نمی دارند.

آخرین شرایط از پرونده باز کشت و صنعت مغان ، یکسال در انتظار تحقیق بهارستانی ها!

گروه دانشگاه مجله عینک آفتابی- اعظم ذوالفقاری منظری؛ * دشت های سرسبز شمال غربی کشور، از اراضی حاصلخیز دنیا محسوب می شوند؛ گندم و ذرت مرغوبی که از این اراضی به دست می آید، در دنیا کم نظیر است. شرکت کشت و صنعت مغان بر بخشی از این اراضی بنا شده است. سد میل و مغان در سال های ابتدایی دهه 40 ساخته شد و پس از مدتی نیز شبکه بزرگ آبیاری در اراضی مغان شکل گرفت و این شرکت در سال 51 به بهره برداری رسید. شرکتی که بر 63 هزار هکتار اراضی حاصلخیز کشاورزی مدیریت می کرد.

موضوع واگذاری این شرکت به بخش خصوصی کمی دیرتر از شرکت هایی مانند هفت تپه آغاز شد و اکنون زمان زیادی از واگذاری آن به مالک برند شیرین عسل، یعنی یونس ژائله نمی گذرد. فرایند واگذاری کشت و صنعت مغان تفاوت های چندانی با آنچه در هفت تپه یا شرکت های ماشین سازی مانند هپکو یا ماشین سازی تبریز رخ داد، نداشت و در اولین واگذاری، این شرکت به فردی قرار بود فروخته شود که سوءسابقه اقتصادی داشت. با کنار رفتن او از مناقصه، ژائله به عنوان پیروز بدون رقیب این واگذاری شناخته شد. آن زمان رسانه های محلی نوشتند که کشت و صنعت مغان به قیمت پفک به بخش خصوصی عرضه شده است.

واگذاری غیرشفاف کشت و صنعت مغان

فرایند واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی حدود سه سال طول کشید و در نهایت در مرداد 97 بود پایگاه خبری تابناک خبر داد که بلوک 100 درصدی سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان شامل سه میلیارد و 182 میلیون و 307 هزار سهم، به بخش خصوصی واگذار شد و ارزش کل قیمت آن را 17 هزار و 610 میلیارد و 886 میلیون 938 هزار ریال گفت.

کارشناسان مختلفی به انتقاد از عملکرد سازمان خصوصی سازی در واگذاری کشت و صنعت مغان پرداختنند، اما کار از کار گذشته بود.

همه مصائب سازمان خصوصی سازی برای اردبیل

البته این در حالی است که رئیس کل دادگستری استان اردبیل در اردیبهشت 98 اذعان کرده بود که تمام واگذاری های سازمان خصوصی سازی در استان اردبیل مشکل دارند! به اعتقاد ناصر عتباتی از سه شرکت اردبیلی؛ یعنی مجتمع صنعتی گوشت اردبیل، کشت و صنعت مغان و سیلوی شهر اردبیل که در اجرای اصل 44 توسط سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شده است، مسائلی دارند.

اگر بخواهیم درباره مسائل کشت و صنعت مغان دقیق تر سخن بگوییم، اولین مسدله غیرشفاف بودن واگذاری این شرکت است. دانشجویان در دیدار های متعددی که با مسئولان دستگاه قضایی استان اردبیل داشته اند، این نکته را یادآوری کرده اند که شرکت کشت و صنعت مغان به عنوان یکی از دارایی های بزرگ و اصلی این استان است و نحوه غیرشفاف واگذاری آن، زمینه را برای از بین رفتن این سرمایه بزرگ و ارزشمند فراهم می کند.

به اعتقاد دانشجویان ابهامات درباره واگذاری کشت و صنعت مغان مربوط به این موضوع می شود که خریدار شرکت، خود یکی از ابربدهکاران بانکی است و از طرف دیگر کل کارگاه ها و بخش های مختلف شرکت به این فرد فروخته شده است.

موضوع این شرکت با توجه به نقدها کارشناسان اقتصادی و پیگیری های دانشجویان، در کمیسیون های مختلف مجلس مطرح شد و در نهایت گروهی از نمایندگان مأموریت یافتند که در قالب گروه تحقیق و تفحص از این شرکت، وارد عمل شوند. از فروردین 98 این گروهی با هدایت و مدیریت کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شده است، اما به نظر می رسد هنوز خبری از نتایج تحقیقات آنان نیست. به نظر می رسد با پایان کار مجلس دهم، این گروه نیز منحل خواهد شد تا زمانی که دوباره مسئله ای پیش بیاید یا جنبش دانشجویی بر پیگیری این قضیه پافشاری کند.

بیشتر بخوانید:

  • تمام واگذاری های سازمان خصوصی سازی در استان اردبیل مشکل دارند
  • 63 هزار اراضی کشت و صنعت مغان؛ گرفتار سوءمدیریت
  • شرایط واگذاری کشت و صنعت مغان در هیات داوری سازمان خصوصی سازی بررسی می شود
  • کوتاهی های دولت و مجلس در برابر کشت و صنعت مغان

در واقع به نظر می رسد که کارگران کشت و صنعت مغان اگر اعتراضی به فرایند مدیریت این شرکت دارند، نباید آنقدر ها به نمایندگان مجلس امید داشته باشند.

البته بی توجهی به مسئله کشت و صنعت مغان به نمایندگان مجلس خلاصه نمی شود. آنچه از پیگیری اخبار به دست می آید، این است که دیوان محاسبات کشور هم که وظیفه بررسی شرایط این شرکت را دارد، آنقدر ها که باید به فکر سرمایه های نهفته در آن نیست. چنانکه عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور در شامگاه 30 آبان در یک برنامه تلویزیونی خبر داد که رأی نهایی کشت و صنعت مغان تا دو ماه دیگر صادر می شود و اکنون که در فروردین 99 هستیم و هنوز خبری از رأی دیوان محاسبات درباره این شرکت نیست.

ادامه پیگیری شرایط کشت و صنعت مغان

جنبش دانشجویی همچنان پیگیر مساله کشت و صنعت مغان است. در آخرین جلسه دانشجویان با عتباتی، رئیس کل دادگستری اردبیل که همزمان با روز دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، بار دیگر مساله کشت و صنعت مغان مطرح شد و قاضی عتباتی از مطالبه گری های دانشجویان درباره این شرکت و دیگر مسائل استان اردبیل قدردانی کرد. دانشجویان همچنان پیگیر مساله کشت و صنعت مغان هستند، اما شاید بتوان گفت که یکی از مسائل اصلی در پیگیری این پفراینده، جلوگیری سختگیرانه مسئولان کشت و صنعت مغان از درز اخبار داخلی آن است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آخرین شرایط از پرونده باز کشت و صنعت مغان ، یکسال در انتظار تحقیق بهارستانی ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط از پرونده باز کشت و صنعت مغان ، یکسال در انتظار تحقیق بهارستانی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید