کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی احیای تالاب ها را تسریع می نماید

به گزارش مجله عینک آفتابی، خبرنگاران/فارس استاندار فارس با بیان اینکه تنها رها سازی و تخصیص حق آبه منجر به احیای تالاب ها نمی گردد، گفت: کاهش 10 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی عاملی است که فرایند احیای تالاب ها را سرعت می دهد.

کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی احیای تالاب ها را تسریع می نماید

دکتر عنایت الله رحیمی عصر دوشنبه دوم دیماه در جلسه ستاد احیای تالاب های استان فارس با اشاره به رها سازی حق آبه تالاب بختگان در آذرماه سال جاری، افزود: این اقدام با همراهی دستگاه های اجرایی مربوطه در زمان مناسبی که کشاورزان احتیاج کمتری به آب داشتند انجام شد.

وی از آنچه خویشتنداری اهالی و کشاورزان می نامید، قدردانی و ابراز امیدواری کرد که با بارش های مناسب سال جاری زمینه رها سازی بخش دیگری از حق آبه بختگان فراهم گردد.

رحیمی اظهار داشت: با اتمام مراحل ساخت و بهره برداری از سد نرگسی بخش های درخور توجهی از حق آبه تالاب های استان تامین خواهد شد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید براینکه اجرایی شدن برنامه ریزی در راستای سازگاری با کم آبی باید به امری مستمر در استان تبدیل گردد، لزوم اجرایی شدن برنامه های سازگاری با کم آبی در مناطق حاشیه ای و همجوار با تالاب ها را یادآور و متذکر شد: ارائه تسهیلات در این بخش بر سرعت احیای تالاب های استان می افزاید.

وی در مورد برنامه های احیای تالاب ها نیز اظهار داشت: کشت کم آب بر و ارایه تسهیلات برای ایجاد تنوع شغلی از برنامه هایی است که در مجموع سبب ایجاد علاقه به احیای تالاب ها خواهد شد.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه آزادسازی حق آبه به تنهایی سبب احیای تالاب ها نخواهد شد، اضافه نمود: اگر مصرف آب در بخش کشاورزی 10 درصد کاهش یابد فرایند احیای تالاب ها در فارس سرعت بیشتری می گیرد. این 10 درصد در قالب تناسب کشت و فصل، تناسب تحقیقات و روش های جدید در زمینه آبیاری و... محقق می گردد.

رحیمی تاکید نمود که شهرستان های نی ریز، ارسنجان، خرامه، شیراز و مرودشت از اثرات منفی و مثبت خشکی یا احیای تالاب ها و اقدامات مطرح شده در حوزه کشاورزی متاثر شده و تولیدات مالی به ویژه محصولات کشاورزی با بهبود قابل توجه ای رو به رو خواهد شد.

وی فعالیت سازمان ها و تشکل های مردم نهاد در حوزه محیط زیست را اثر بخش توصیف و افزود: اگر بخشی از اعتبارات احیای تالاب ها در اختیار سمن ها قرار گیرد، شاهد تحولات موثری در اقدامات خُرد خواهیم بود؛ تصمیم گیری های کلان به تنهایی و بی توجه به اقدامات و تصمیمات جزیی و خُرد، اثر گذار نیست.

استاندار فارس همچنین تاکید نمود: توجه به احیای تالاب ها و تخصیص اعتبار به این مهم یکی از درخواست های مدیریت ارشد استان از رئیس جمهور در سفر قریب الوقوع دکتر روحانی به شیراز خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی احیای تالاب ها را تسریع می نماید" امتیاز دهید

1 کاربر به "کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی احیای تالاب ها را تسریع می نماید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی احیای تالاب ها را تسریع می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید