نشست منطقه ای توسعه صنایع و فناوری دریایی در خرمشهر برگزار شد

به گزارش مجله عینک آفتابی، نشست منطقه ای توسعه صنایع و فناوری دریایی با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی، رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی و برخی مسئولان و شرکت های مرتبط با دریا صبح جمعه در سالن جلسات دانشکده مهندسی دریا دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برگزار شد.

نشست منطقه ای توسعه صنایع و فناوری دریایی در خرمشهر برگزار شد

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در این نشست اظهار کرد: تا کنون با وجود پیشرفت علم به متوسط عمق دریا نرسیده ایم و کارهای علمی بسکمک وجود دارد که می تواند در اقتصاد کشور ایفای نقش کند.

محمد سعید سیف بر اهمیت منابع دریایی در توسعه مناطق و ایجاد اشتغال تأکید کرد و گفت: با توجه به میزان حمل و نقل دریایی و انجام دو سوم تجارت جهان از طریق دریاها، ثابت شدن اکتشاف نفت در خشکی، توسعه اکتشافات حوزه های نفتی در آب ها، توسعه تولید انرژی های همچون انرژی های بادی در دریا و همچنین گردشگری دریایی که درآمدی معادل سه برابر درآمد کشتی سازی را دارد، از جمله عوامل ایجادکننده توسعه توسط دریا قلمداد می شوند.

وی افزایش بهره برداری منابع انرژی، توسعه سیستم های حمل و نقل و استفاده از ترانزیت کالا و توسعه سواحل را از جمله اهداف راهبردی کشور در امر توجه به منابع آبی برشمرد و رشد فعالیت های حوزه نفت همچون فعالیت یاردهای تأسیسات دریایی، فعالیت شرکت های کشتی سازی و شناورسازی را از جمله اقدامات انجام شده در راستای ارتقای صنایع وابسته به دریا دانست.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در ادامه به بیان مسائل پیشروی توسعه فناوری های دریایی پرداخت و عنوان نمود: این مسائل از یک سو به دانشگاه ها و از سوی دیگر به عوامل فرابخشی مربوط می شود.

سیف توضیح داد: عمده مشکل توسعه پیدا نکردن علوم در حوزه دریا توجه نداشتن مدیران و مسئولان با تخصص های غیرمرتبط به دریا، آب و مغفول واقع شدن این ظرفیت است.

وی ادامه داد: تربیت تعداد بسیار مهندس بدون تامین زمینه اشتغال، فرهنگ بخشی نگری رایج در جامعه فعلی و مسائلی همچون عدم تامین تسهیلات و قوانین کار عاملی در عقب ماندن کشور در زمینه دریاها است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با اشاره به قرارگیری ایران در رتبه یازدهم تولید علم بر لزوم توجه به ابعاد عملی و زمینه به کارگیری وام دریایی تأکید کرد و افزود: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی کمک به دانشگاه ها با تزریق سرمایه، حمایت از شرکت های دانش بنیان در قالب تأمین بخشی از هزینه های طرح های مشترک اجرا شده با کمک دانشگاه ها یا سایر نهادها با شرکت های دانش بنیان و اعطای سایر تسهیلات به اینگونه شرکت ها را راه چاره این ستاد برای ارتقای سطح کشور در زمینه توسعه فناوری و بهره گیری از دانش نوین جهان شد.

ارتقای رتبه دانشگاه دریایی خرمشهر در پژوهش و فناوری

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر نیز در این نشست از رشد آموزش عالی در سطح ملی خبر داد و اظهار کرد: امسال شاهد افزایش قابل توجهی در زمینه چاپ مقالات در مجلات علمی و انتشارات داخلی و بین المللی بودیم و افت مشاهده شده در مدت دو سال اخیر به دلیل اعمال تحریم ها و معضلی در سراسر کشور بوده است.

وحید یاوری در ادامه اعلام نمود: اما با توجه به افت کمی تولید علم از نشر کیفی فرایند رشد سالیانه را می توان مشاهده کرد.

وی کسب رتبه 6 در زمینه عرضه مقالات اعضای هیئت علمی را نشان از ارتقای رتبه دانشگاه در سطح کشور دانست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر به برشماری عرصه های توسعه و رشد دانشگاه پرداخت و گفت: انتشارات دانشگاه دو مجله علمی فعال دارد و با دو مجله مطرح ملی و بین مللی دیگر نیز فعالیت و توانمندی هایی را نیز در عرصه پژوهش دارد.

یاوری از دسترسی به فناوری استخراج مواد دارویی از آبزیان دریایی، فناوری جلوگیری از خوردگی کشتی ها، فناوری حذف آلاینده ها از آب، فناوری استخراج نیرو از جزر و مد که آن در این راستا تفاهم نامه ای با سازمان انرژی نو منعقد شده است.

وی از ارائه طرح هایی در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه آبزی پروری دریایی به عنوان اقدامات انجام شده توسط دانشگاه علوم و فنون دریایی در راستای توسعه فناری های نو یاد کرد.

امور دریایی متولی ندارد

مدیر مجتمع صنایع دریایی شهید موسوی نیز در این نشست نبود متولی برای امور دریایی را عمده مشکل عدم توسعه این بخش دانست و عنوان نمود: در استان خوزستان یا متولی امر وجود ندارد و یا کسی به این استان توجه نمی کند.

محمدعلی اختلاط با بیان اینکه کارهای علمی خوبی در زمینه دریاها توسط دانشگاه و مراکز علمی انجام گرفته اما در زمینه زیرساخت ها اینگونه نبوده افزود: هیچ کسی به فکر زیرساخت ها نیست و اکنون مشکل اساسی توجه نداشتن به زیرساخت ها است.

وی همچنین به نبود نظارت به فعالیت شرکت های فعال در عرصه دریایی همچون شرکت های کشتی سازی انتقاد کرد.

به گزارش مجله عینک آفتابی، استقبال دستگاه های دریایی همچون اداره بندر از تولیدات صنایع داخل و نبود قوانین الزام آور برای تهیه تجهیزات از شرکت های داخلی از جمله مواردی بود که از سوی فعالان در شرکت های تولیدی و دانش بنیان در عرصه های دریایی مطرح شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نشست منطقه ای توسعه صنایع و فناوری دریایی در خرمشهر برگزار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست منطقه ای توسعه صنایع و فناوری دریایی در خرمشهر برگزار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید