کاهش تلفات با خودایمنی

به گزارش مجله عینک آفتابی، جلال ملکی- سخنگوی سازمان آتش نشانی: افزایش ایستگاه های آتش نشانی، به کارگیری تعداد زیادی نیروهای آتش نشان و افزایش تجهیزات و امکانات آتش نشانی از راه های تأمین ایمنی شهرها برای حفظ سلامت شهروندان در مقابله با حوادث غیرمترقبه است.

کاهش تلفات با خودایمنی

این موارد که از راه چارههای تأمین ایمنی در کلانشهرها به شمار می آید، با توجه به هزینه زیادشان، مقرون به صرفه نیست و نمی توان ادعا کرد با اجرای این راه چارهها می توان ایمنی شهرها را تأمین کرد.

راه چاره مناسب که در بسیاری از کشورهای جهان پیگیری و انجام می گردد، فراهم کردن زمینه مشارکت شهروندان برای تأمین ایمنی شهرهاست؛ روشی که شهروندان با آموزش های مناسب می آموزند که هنگام بروز حوادثی مانند زلزله، سیل، آتش سوزی و... چه واکنشی از خود نشان دهند.

طرح 999 به همین منظور در سازمان آتش نشانی در حال اجراست و آتش نشانان پس از درخواست هیئت مدیره یا ساکنان، در برج ها و ساختمان مسکونی حضور می یابند و به ساکنان آموزش های لازم را با هدف خودایمنی در برابر حوادث ارائه می دهند. در مرحله اول، جامعه مخاطب این طرح، ساکنان برج های بلندمرتبه با کاربری های مختلف است و در مراحل بعدی این طرح آموزشی در سایر ساختمان ها اجرا می گردد.

سازمان آتش نشانی طرح آموزش 999 را رایگان در برج ها و مجتمع های مسکونی برگزار می نماید. ساعت و روز برگزاری هم بنا به درخواست هیئت مدیره یا ساکنان تنظیم می گردد. برای جذب مخاطب و تشویق ساکنان به حضور، برنامه های جانبی شامل مسابقه برای بچه ها، اجرای موسیقی شاد و پذیرایی از حاضران را تدارک می بینیم اما متأسفانه از برجی 30 طبقه تنها عده معدودی شرکت می نمایند. تصور هیئت مدیره بعضی برج ها این است که کارشناسان آتش نشانی قصد بازرسی دارند و بنا دارند ایمنی ساختمان را آنالیز نمایند در حالی که هدف از حضور آتش نشان ها و اجرای طرح 999 آموزش خود ایمنی به ساکنان است.

این طرح اکنون در 200 ساختمان بلندمرتبه اجرا شده است و 15 هزار شهروند آموزش دیده اند. 8 شهرک نظامی و 95 ساختمان مسکونی محل حضور آتش نشان ها برای ارائه آموزش های لازم به ساکنان بوده است.

ما به عنوان آتش نشان موظف به آموزش شهروندان هستیم. از شهروندان هم انتظار داریم که برای ایمنی خودشان در این آموزش ها شرکت نمایند. باید به سمتی برویم که فرهنگ خود ایمنی را باور کنیم در این صورت آمار حوادث کاهش می یابد و احتیاج به افزایش ایستگاه های آتش نشانی نیست و در نتیجه می توان هزینه راه اندازی ایستگاه را برای ایجاد طرح های شهری هزینه کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "کاهش تلفات با خودایمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تلفات با خودایمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید