تعدیل قانون تابعیت راهی برای کاهش نارضایتی مسلمانان هند

به گزارش مجله عینک آفتابی، کارشناس مسائل شبه قاره هند گفت: تعدیل قانون تابعیت راه حل مناسبی برای پایان دادن به تنش های اخیر در هند است.

تعدیل قانون تابعیت راهی برای کاهش نارضایتی مسلمانان هند

پیر محمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره هند و تحلیگر ارشد مسائل سیاسی در گفت وگو با ، با اشاره به بروز تنش های اخیر در هند و برخی برخوردها با مسلمانان در این کشور اظهار کرد: قانونی در مجلس هند تصویب شد به نام قانون تابعیت یا شهفرایندی، یعنی هر فرد٬ در هر کشوری که زندگی می کند جز ملت آن کشور محسوب می شود.

او ادامه داد: قانون تابعیت بعد از تصویب در مجلس هند مشکلاتی را برای مسلمانان ایجاد کرده است، چراکه در سال 1947 شبه قاره هند از استعمار انگلیس خارج و براساس مذهب به دوکشور هندوستان و پاکستان تقسیم شد که این تقسیم شد.

ملازهی شرح داد: پیش تر بخش بنگال یکپارچه بود که بعدها دو قسمت شد، یک بنگال شرقی که مسلمانان در آن ساکن بودند و یک بخش بنگال غربی که بیشتر جمعیتش را هندو ها٬ بودایی ها و مذاهب غیر اسلامی تشکیل می دادند.

او اضافه کرد: اما در این تقسیم بندی تعداد زیادی از مسلمان در بنگال هند باقی ماندند، ساکنان هندو در این شهر درصدد بودند تا مسلمانان را به بنگلادش منتقل کنند و در مقابل بنگلادش نیز آنها را نمی پذیرفت، از همان زمان بحث ملیت مسلمانان و اینکه متعلق به چه کشوری هستند به عنوان یک مشکل باقی ماند.

کارشناس مسائل شبه قاره هند اضافه کرد: در حال حاضر طبق قانون تابعیت، مسلمانان نمی توانند تابعیت هند را داشته باشند در نتیحه آنها را به عنوان تبعه هند نمی شناسند٬ اما بنگلادش نیز مسلمانان را با تابعیت هندوستان می شناسد، در این فضا شرایط مسلمانان بسیار وخیم می شود، زیرا هویت ملی خود را از دست داده اند.

او ادامه داد: به همین دلیل، مسلمانان نسبت به این قانون اعتراض داشته و تظاهراتی برگزار کردند، اما احزاب و گروه های راست افراطی مانند آر. اس. اس که مخالف حضور مسلمانان در این کشور هستند به اجتماعات آنها حمله می کنند.

ملازهی تاکید کرد: به نظر می رسد نیرو های امنیتی هند در مقابل تعدی به حریم مسلمانان اقدام بازدارنده ای انجام نداده و برخی معتقدهستند که در مواردی می توان گفت که از اقدامات جریان های افراطی علیه مسلمانان هم حمایت می کنند، در نتیجه میزان تلفات و صدمات به آنها افزایش یافته و شرایط آنها در هند بسیار نامساعد است.

کارشناس مسائل شبه قاره هند گفت: از آنجایی که جمعیت مسلمانان در هندوستان نزدیک به 200 میلیون است، حساسیت موضوع بالا می رود و این مسئله مطرح است که چگونه می توان این تنش را حل و فصل کرد. ظاهرا دولت هم تا به امروز در ارتباط با این مسئله انفعالی برخورد کرده است. اگر به آن توجه نشود ممکن است ادامه این فرایند منجر به جنگ تمام عیار داخلی تبدیل شود که قطعا به نفع دولت و ملت هندوسنان نخواهد بود.

او با اشاره به قدمت چندصد ساله مسلمانان در هندوستان گفت: نمی توان مسلمانانی که چندین نسل در هند زندگی کرده اند را از این کشور بیرون کنند. رهبران کشور های مسلمان باید برای حل این مسئله رایزنی کنند و در نهایت تعدیل قانون تابعیت می تواند راه حل مناسبی برای انتها دادن به تنش های اخیر در هند باشد.

ناآرامی ها در هند از دسامبر سال 2019 و پس از آن بالا گرفت که مجلس هند قانونی را با حمایت دولت این کشور به تصویب رساند٬ براساس این قانون به شهفرایندان غیرمسلمان کشورهای اطراف٬تابعیت هندی اعطا می شود؛ اقدامی که مسلمانان آن را شدیدا تبعیض آمیز و تلاشی برای منزوی کردن بیشتر مسلمانان در این کشور می دانند.

طبق این قانون اقلیت های دینی کشورهای منطقه از جمله هندوها، سیک ها و مسیحیان می توانند تابعیت هندی دریافت کنند، اما مسلمانان از دریافت آن محروم هستند.حامیان اصلی قانون تابعیت می گوید که این قانون برای حمایت از اقلیت ها در افغانستان، پاکستان و بنگلادش ضروری بوده و به هیچ وجه علیه مسلمانان نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تعدیل قانون تابعیت راهی برای کاهش نارضایتی مسلمانان هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعدیل قانون تابعیت راهی برای کاهش نارضایتی مسلمانان هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید