تشریفات گمرکی پروازهای بین المللی

به گزارش مجله عینک آفتابی، در پروازهای بین المللی، لوازم و وسایل مسافر مورد بازرسی مأمورین نهادهای مربوطه قرار می گیرد. با توجه به تعداد زیاد مسافر در هر پرواز و ازدحام در قسمت کنترل جهت بازرسی لازم است مسافران چند ساعت قبل از پرواز به فرودگاه مراجعه کنند. بدیهی است که مسافران موظف به رعایت مقررات مربوط به خروج ارز و لوازم مجاز هستند. برای جلوگیری از اتلاف وقت مسافر باید از حمل وسایلی که متعلق به دیگران است و از محتویات آن آگاهی ندارد اکیداً خودداری نماید. با توجه به اینکه کنترل بلیت، صدور کارت سوار شدن و پذیرش جامه دان نیاز به وقت کافی دارد مسافران ملزم به حضور به موقع در فرودگاه هستند.

تشریفات گمرکی پروازهای بین المللی

الصاق برچسب نام و نشان بر روی بسته ها و جامه دان ها

برای جلوگیری از گم شدن احتمالی جامه دان لازم است برچشب هایی را که دفاتر فروش بلیت و یا در فرودگاه د اختیار مسافر قرار می دهند تکمیل و آنها را به جامه دان خود الصاق کنند. توصیه می گردد که چنین برچسب هایی در داخل جامه دان نیز استفاده گردد.

لازم است مسافر از صحت شماره پرواز و مقصد درج شده بر روی چسب ها اطمینان حاصل نماید و در صورتی که در بین راه نیاز به تغییر پرواز دارد، اطمینان یابد که لوازم برای مقصد نهایی پذیرش شده باشد.

بار دستی

بر اساس مقررات بین المللی به هر مسافر اجاره داده می گردد که اشیایی را به عنوان بار دستی مجاناً با هواپیما حمل نماید. لیست اشیای مجاز همراه مسافر که در صورت لزوم می توان آن ها را به داخل کابین حمل کرد در بلیط درج شده است.

ورود به سالن ترانزیت

مسافر پس از اتمام امور مربوط به کنترل بلیت و دریافت کارت سوار شدن به هواپیما، برای ورود به سالن انتظار، باید بلیت و کارت سوار گرددن خود را همراه گذرنامه(در پروازهای بین المللی) و شناسنامه یا کارت شناسایی عکسدار (در پروازهای داخلی) به مأمورین کنترل ارائه دهد.

بازرسی نهایی

در آخرین مرحله تشریفات فرودگاهی و قبل از ورود به سالن انتظار قسمت بازرسی نهایی واقع شده است. به منظور حفظ ایمنی پرواز کلیه لوازم همراه مسافر در این قسمت بازرسی می گردد. پس از آن مسافر وارد سالن انتظار خواهد شد و در این مرحله با اعلام شماره پرواز و مقصد از طریق بلندگو برای سوار شدن به هواپیما راهنمایی می گردد. در آخرین مرحله و هنگام خروج از درب های خروجی برای سوار شدن به هواپیما، مسئولین خدمات فرودگاهی با کنترل مجدد مدارک پروازی مسافر بخشی از کارت سوار شدن به هواپیما را از آن جدا کرده و بخشی از آن را در اختیار مسافر قرار می دهند که بر اساس آن مهمانداران پرواز در داخل هواپیما مسافر را جهت استقرار در صندلی خود راهنمایی می کنند.

اشیاء شکستنی

حمل مایعات، اشیاء شکستنی، ترشی، مربا و هرگونه موادی که موجب آسیب رسانی به بسته دیگری گردد به صورت بار همراه با هواپیما مجاز نیست و صرفاً وسایل شخصی مسافر به عنوان بار قابل قببول است. وسایل فوق را جداگانه در جعبه های محکم بسته بندی کنید تا از طریق قسمت بار بر اساس مقررات با بسته بندی استاندارد ارسال گردد.

اشیاء ممنوعه

به منظور رعایت اصول ایمنی و امنیتی، محدودیت هایی جهت حمل بعضی از اقلام همراه مسافر وجود دارد که به شرح ذیل است (حمل اقلام ذیل به طور کلی به هواپیمای مسافری ممنوع است).

  • انواع مواد آتش زا و منفجره و سریع الاشتغال
  • انواع کپسول و اسپری های شیمیایی تحت فشار؛ گاز اشک آور، گاز مایع و بیهوش کننده
  • انواع مواد اسیدی و خورنده مانند اسید و سرکه

ورود اقلام ذیل به داخل کابین هواپیما ممنوع است:

  • انواع اسلحه گرم (فشنگ جمگی یا شکاری)
  • انواع اشیاء و افزار برنده مانند: تیغ موکت بری، بطری، شیشه، چاقو، قیچی، ناخن گیر، تیغ جراحی، ریش تراش و اشیاء ممنوعه
  • انواع ابزار مانند: پیچ گوشتی، آچار، چکش، سیم، طناب
  • انواع اسلحه اسباب بازی که شباهت زیادی به اسلحه حقیقی دارد.

محدودیت پول و دخانیات

ورود پول و دخانیات و غیره به هر کشور تابع قوانین خاص است. لازم است قبل از شروع مسافرت اطلاعات لازم از دفاتر فروش بلیت و یا آژانس های مسافرتی کسب گردد.

منبع: الی گشت

به "تشریفات گمرکی پروازهای بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریفات گمرکی پروازهای بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید