بوم گردی به وسعت یک روستا، آوازه عنبران علیا جهانی شد

به گزارش مجله عینک آفتابی، روستای عنبران علیا در نقطه صفر مرزی یکی از جاذبه های شاخص استان اردبیل است که این روزها اقامتگاه های بوم گردی آن جاذب خیل عظیمی از گردشگران شده است.

بوم گردی به وسعت یک روستا، آوازه عنبران علیا جهانی شد

به گزارش مجله عینک آفتابی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، در بخش عنبران از توابع شهرستان نمین 350 خانوار با جمعیتی نزدیک به 950 نفر در دل کوه های بلند زندگی می نمایند.

این روستا که زمانی ناشناخته بود نه تنها از آثار تاریخی متعددی برخوردار است، بلکه معماری پله کانی آن موجب شده تا به مرور زمان توجه گردشگران و مسافران به این روستا جلب گردد.

تا جایی که در سال های اخیر نیز به همت دستگاه های اجرایی به ویژه بنیاد مسکن و میراث فرهنگی، روستا حال و هوای دیگری یافته و با رونق اقامتگاه های بوم گردی این روستا به مقصد سفر تبدیل شده است.

معماری پله کانی تداعی ساخت و ساز ماسوله

روستای عنبران علیا با وجود بعضی ساخت و سازهای جدید همچنان بافت سنتی خود را حفظ نموده است.

در عین حال ساخت و سازهای جدید نیز مغایر با بافت سنتی روستا نیست و معماری پله کانی، سبک ساخت و ساز روستای هدف گردشگری ماسوله را تداعی می نماید.

یکی از گردشگران این روستا از جمله دلایل سفر خود به عنبران علیا را زیبایی بافت روستا و ساخت و سازهای آن مطرح کرد.

فریبا رشیدی که سالانه به این روستا سفر می نماید، معتقد است بافت روستا برای یک شهرنشین آرامش بخش بوده و موجب تلطیف روح و روان انسان می گردد.

راه اندازی 10 اقامتگاه بوم گردی در روستا

در سال های اخیر اقامتگاه های متعددی در این روستا دایر شده بطوریکه سرپرست میراث فرهنگی شهرستان نمین در این خصوص گفت: تاکنون 10 اقامتگاه بوم گردی در این روستا راه اندازی شده است.

منوچهر نورزاده با تاکید به اینکه سه مجوز بوم گردی صادر شده و برای این سه پروژه 10 میلیارد تومان هزینه شده است، اضافه نمود: این تعداد می تواند برای 20 نفر فرصت شغلی فراهم سازد.

او به پذیرایی از مهمانان با غذاهای سنتی اشاره نمود و اضافه نمود: از جمله با غذای محلی چانگلو با ترکیب آرد، برنج، شیر، روغن و تخم مرغ و آش های محلی از مهمانان پذیرایی می گردد.

سرپرست میراث فرهنگی شهرستان نمین همچنین به عرضه گیاهان دارویی به گردشگران روستا اشاره نمود.

به گفته دهیار روستای عنبران علیا سالانه بیش از هزار گردشگر به این روستا سفر می نمایند که بخشی از آن گردشگران خارجی به ویژه اتباع آذری است؛این روند گردشگری را به شاخصه اصلی روستا تبدیل نموده و موجب رونق روستا شده است.

هفت گنبد پیر و بابا ها در عنبران

اقامتگاه های بوم گردی تمامی ظرفیت گردشگری این روستای مرزی نیست. در روستای عنبران علیا مردم خونگرمی زندگی می نمایند که از تاریخ غنی برخوردار هستند.

به گفته سرپرست میراث فرهنگی شهرستان نمین دو اثر ثبتی و بیش از هفت گنبد و بنای تاریخی در این روستا وجود دارد.

نورزاده اضافه نمود: از بناهایی که مربوط به مقبره پیر و باباها بوده به دلیل تخریب در سده های اخیر باقی نمانده و تعمیر و احیای بناها در 250 سال اخیر و بیشتر در دوره قاجار صورت گرفته است.

او تاکید نمود: در حد فاصل عنبران علیا و عنبران سفلی نیز پیکره سنگی باباداوود و چله خانه واقع شده که یکی از مقاصد اصلی بازدید گردشگران از این دو روستا است.

او همچنین به ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور اشاره نمود و گفت: این آثار شامل تپه سه گاله(قرمز قلعه)، تپه قلعه رغ و محوطه بلیدی است که هر سه قدمتی نزدیک به هزاره اول قبل از میلاد مسیح دارند.

اشتغال 80 درصد جمعیت روستا به فراوری صنایع دستی

مردم روستای عنبران علیا با ظرافت طبع و با فرهنگ دیرینه به فراوری صنایع دستی اشتغال دارند. تا جایی که به گفته سرپرست میراث فرهنگی شهرستان نمین توضیح داد: 80 درصد جمعیت روستا به فراوری انواع صنایع دستی اشتغال دارند.

نورزاده اضافه نمود: می توان به جرئت گفت در هر خانه داری برپا شده و زنان روستایی گلیم و مسند فراوری می نمایند و حتی بافت انواع البسه و کیف سازی نیز بخشی از هنر دست زنان روستایی است.

او به برپایی کارگاه صنای دستی در این روستا اشاره نمود و گفت: در این کارگاه 20 دار قالی به همت اهالی روستا دایر شده و گلیم های فراوریی نیز به شهرها ارسال شده و حتی کشورهای همسایه صادر می گردد.

حمایت از توسعه اقامتگاه های بوم گردی در روستاها

نقطه قوت روستای عنبران علیا به تعبیر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، اقامتگاه های بوم گردی است.

نادر فلاحی توضیح داد: اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به رونق اقامتگاه ها اهتمام ویژه دارد و از طرح های پیشنهادی اهالی روستا استقبال می نماید.

او اضافه نمود: با توجه به مرزی بودن روستا تسهیلات چهار درصدی برای ساخت اقامتگاه اعطا می گردد که به میزان 80 درصد از هزینه برآورد شده جهت ساخت است.

او همچنین به حمایت از هنرمندان صنایع دستی نیز اشاره نمود و اضافه نمود: اداره کل آماده برپایی بازارچه و نمایشگاه در صورت درخواست هنرمندان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل متذکر شد: با توجه به اینکه روستای عنبران اولیا روستای هدف گردشگری است رونق و توسعه آن نیازمند مشارکت تمامی دستگاه ها است و انتظار می رود تمامی دستگاه ها نسبت به رونق روستا مشارکت داشته باشند.

ونوس بهنود

منبع: میراث آریا

به "بوم گردی به وسعت یک روستا، آوازه عنبران علیا جهانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوم گردی به وسعت یک روستا، آوازه عنبران علیا جهانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید