اظهار نظر عجیب دانشجویان درباره تقلب علمی ، مدرک به شرط خرید خاتمه نامه!

به گزارش مجله عینک آفتابی، بعضی از دانشجویان برای کسب نمره بالا از واحد سرانجام نامه دست به اقداماتی نظیر خرید مقاله و سرانجام نامه می زنند.

اظهار نظر عجیب دانشجویان درباره تقلب علمی ، مدرک به شرط خرید خاتمه نامه!

به گزارش، خاتمه نامه های دانشجویی از جمله فعالیت های بزرگ تحقیقاتی دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی به شمار می رود. وجود بعضی از مراکز برای سودجویی از این موضوع باعث شده تا وزارت علوم، تحقیقات وفناوری به شدت با متخلفان برخورد کند.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره رویکرد وزارت علوم در برخورد با خاتمه نامه فروشی گفت: در بحث مقابله با خاتمه نامه فروشی اقدامات خوبی انجام گرفته و با یاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه با تعدادی از دفاتری که اقدام به فراوری مقاله و خاتمه نامه می کردند، برخورد قضایی صورت گرفت و وسایل آن ها ضبط شد.

پلمپ 25 واحد متخلف در فروش خاتمه نامه در امسال

وزیر علوم اضافه نمود: پلمب 25 واحد در این راستا قدم اولیه بوده و خوشبختانه هماهنگی هایی که در طول این مدت انجام گرفته، اثر نموده و این برخورد اول می تواند گام های بعدی را هم به دنبال داشته باشد.

وی تأکید کرد: به دانشگاه ها بخشنامه های مکرر ارسال شده و به مجرد کشف هرگونه تخلف، تمام امتیاز های کسب شده از آن مدرک اعم از مقاله و خاتمه نامه حذف می گردد.

غلامی شرح داد: به دانشگاه ها ابلاغ شده حتما اساتید باید کنترل و نظارت زیادی بر روی کار دانشجویان و نیز کنترل دانشگاه بر فراوریات علمی دانشجویان داشته باشند تا خدای نانموده تقلب علمی در دانشگاه ها دیده نگردد نگیرد و اگر موردی وجود داشته باشد، باید در وهله اول خود دانشگاه ها برخورد نمایند.

پیش از این نیز در دوره ای که محمد فرهادی سکان داری وزارت علوم را برعهده داشت، وحید احمدی معاون پژوهشی وی از تصویب آیین نامه تخلفات پژوهشی در مجلس شورای اسلامی خبر داده بود و حالا پس از گذشت چندسال در ابتدای سال، خبر پلمپ واحد های متخلف در فروش خاتمه نامه منتشر شد.

نظر متفاوت دانشجویان درباره تقلب علمی

اما نظر دانشجویان درباره تقلب علمی و فروش خاتمه نامه متفاوت است. احسان، دانشجوی کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه های غیر دولتی اظهار کرد: وقتی کیفیت تدریس در دانشگاه ها پایین باشد، دانشجویان ناچار هستند که برای انجام خاتمه نامه یا به تقلب دست بزنند یا به مراکز غیر قانونی فروش خاتمه نامه مراجعه نمایند.

زهرا یکی از دانشجویان مقطع ارشد نیز در این باره شرح داد: متاسفانه اعمال قانون فقط برای دانشجویان صورت می گیرد و مراکز فروش خاتمه نامه همچنان فعال هستند و اساتید نیز برای نمره خاتمه ترم، مقاله و گزارش از ما می خواهند.

برای پیگیری این موضوع با مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم تبادل نظر کردیم.

آمار واضحی از تقلبات علمی نداریم

مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم، درباره اقدامات این معاونت برای جلوگیری از تقلب علمی در دانشگا ه ها شرح داد: متاسفانه تقلب های علمی از جمله مسائلی است که در دانشگاه ها صورت می گیرد و نزدیک دو سال است که آیین نامه مقابله با تخلفات علمی ابلاغ شده، اما همچنان آمار واضحی از میزان تقلب علمی در دانشگاه ها در دسترس نیست.

وی اضافه نمود: این آیین نامه براساس قانونی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تدوین شده، اما باید یک آیین نامه اجرایی نیز تنظیم گردد که تنظیم آن موقع زیادی می خواهد و برای تنظیم آن احتیاج به حضور دستگاه های درگیر این موضوع نظیر وزارت بهداشت و وزارت صنعت هم هست.

معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: با ایجاد این آیین ها نامه اجرایی همه دستگاه های درگیر به یک نسخه نهایی دست پیدا می نمایند که البته کمیسیون های هیات دولت هم در حال حاضر مشغول آنالیز این موضوع هستند.

ورود هیأت دولت به موضوع تقلب علمی در دانشگاه ها

وی تاکید نمود: این امر نشان می دهد که در اصل باید کمیسیون های هیات دولت آیین نامه اجرایی مقابله با تقلب های علمی را تصویب کند.

برومند ادامه داد: اتفاقا در جلساتی که به طور مشترک با وزارت بهداشت و وزارت صنعت داشتیم این موضوع آنالیز شد تا پس از نهایی شدن برای هیات دولت فرستاده گردد.

وی درباره اینکه آیا دانشگاه ها با تقلب و تخلفات علمی مقابله می نمایند گفت: دانشگاه ها منتظر تنظیم و ابلاغ این ایین نامه نبودند و در حال حاضر دانشگاه ها دارای سیستمی هستند که براساس آن کمیته های پژوهشی تخلفات دانشجویان را در این زمینه آنالیز می نماید و در صورت بروز تخلف گزارش آن را به معاونت پژوهشی وزارت علوم ارسال می نمایند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه آمار خاصی از میزان تقلب و تخلف علمی در دانشگاه ها وجود ندارد گفت: این آمار وجود ندارد، اما من از دانشگاه ها خواسته ام که موضوع تخلفات علمی به گونه ای مطرح نگردد که این استنباط وجود داشته باشد که در پژوهش های کشور و در همه ابعاد تخلف صورت می گیرد.

برومند ادامه داد: با وجود اینکه موضوع تخلفات علمی در کشور اگر آمارش به یک درصد هم برسد عدد بالایی است، اما ما تاکید می کنیم که حتی یک مورد هم نباید در دانشگاه ها اتفاق بیفتد.

وی تاکید نمود: من شخصا معتقدم آنچه که در مجموعه های پژوهشی و آموزشی کشور رخ می دهد فعالیت های مناسبی است و در عین حال به دنبال استانداردسازی و آنالیز این موضوع نیز هستیم. بخصوص که در سال های آینده چشم اندازی معین شده که باید میزان این تخلفات علمی کاهش پیدا کند.

برومند در خاتمه اعلام کرد: هیاتی در دانشگاه ها برای نظارت وجود دارد و گزارش آن قابل دسترس است، همچنین در همه دانشگاه ها معاونت پژوهشی مسئولیت رصد مقالات و خاتمه نامه های دانشجویان را برعهده دارند.

با وجود تعهد دانشگاه ها در مقابل وزارت علوم برای جلوگیری از تخلفات و تقلبات علمی و کوشش های این وزارتخانه برای کاهش میزان تقلبات علمی، اما این معضل همچنان در جامعه وجود دارد و عواقب آن می تواند پیشرفت علمی کشور را دچار مشکل کند.

منبع: فارس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اظهار نظر عجیب دانشجویان درباره تقلب علمی ، مدرک به شرط خرید خاتمه نامه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهار نظر عجیب دانشجویان درباره تقلب علمی ، مدرک به شرط خرید خاتمه نامه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید