اسراری رنگارنگ از عکاسی سیاه و سفید نمی دانید!

به گزارش مجله عینک آفتابی، عکس سیاه و سفید در ابتدای ظهور عکاسی، تنها انتخاب عکاسان بود و این عکاسی به علت انتقال یک حس نوستالوژیک همیشه مورد تحسین و علاقه مردم است.

اسراری رنگارنگ از عکاسی سیاه و سفید نمی دانید!

به گزارش خبرنگار ، عکاسی سیاه و سفید از جمله شاخه های عکاسی محسوب می گردد که قدمتی به اندازه تاریخ دارد و با ظهور دوربین های رنگی بنظر می رسید که دیگر دوران این دوربین ها و عکس ها سربیاید، اما بلعکس نه تنها این موضوع سبب مرگ عکس های سیاه و سفید نشد بلکه اکثر دوربین های امروزی قابلیت به تصویر کشیدن تصاویر سیاه و سفید و حذف یک عنصر حیاتی بنام نور را برای عکاسان فراهم آورده اند. عکاسی سیاه و سفید (Black and white) شاخه ای از عکاسی محسوب می گردد که در آن، عنصری حیاتی و چشم نواز به نام رنگ وجود ندارد و می توان از آن برای ایجاد فضا های رمانتیک و رمزآلودی که از عهده عکاسی رنگی خارج است، استفاده کرد.

این نوع عکاسی با بهره گیری از سایه های قوی و طیف های خشن، سوژه را برجسته می نماید و سبب تسهیل انتقال حس و مفهوم عکس می گردد. جالب است بدانید؛ عکس سیاه و سفید در ابتدای ظهور عکاسی، تنها انتخاب عکاسان بود. بعد ها حتی با فراوری فیلم های رنگی نیز عکاسان ترجیح می دادند با فیلم های سیاه و سفید به کار خود ادامه دهند چرا که این فیلم ها به نسبت ارزان تر و البته با کیفیت تر بودند. با بالا رفتن کیفیت فیلم های رنگی فراوری فیلم های سیاه و سفید با شکست رو به رو شد؛ اما امروزه عکس های سیاه و سفید به حیاتی دوباره دست یافته اند چرا که عکاسان به قدرت بی بدیل و نامنت های عکس های سیاه و سفید پی برده اند.

شاید این سوال در ذهن افراد ایجاد گردد که با وجود طراوت رنگ در دوربین های دیجیتال چرا همچنان عکاسی سیاه و سفید (Black and White Photography) هواداران خود را دارد. در واقع گاهی عکاس مایل است از سایه های قوی و طیف های خشن یک سوژه را برجسته کند و در عین حال این عکاسی توانایی خاصی در ایجاد فضا های رمانتیک و رمزآلودی را دارد که از عهده عکاسی رنگی خارج است.

سوژه های یکسان در دو عکاسی رنگی و سیاه و سفید به شکل های مختلفی بروز می نمایند و نور و سایه نقش کلیدی را در عکاسی سیاه و سفید بر عهده دارند و چنانچه عکاس نتواند نور مناسبی را در تصویر به ثبت برساند از ارزش کارش به شدت کاسته می گردد. با اختراع دوربین های دیجیتال به نظر می رسید دوران عکاسی سیاه و سفید به سرانجام برسد ، اما امروزه شاهد آن هستیم که اکثر این دوربین ها گزینه ای دارند که ثبت تصویر های سیاه و سفید را برای ما امکان پذیر می نماید.البته گفتنی است که کیفیت تصویر سیاه و سفید با بالا رفتن کیفیت دوربین ارتقا پیدا می نماید و نرم افزار هایی نیز هستند که به ما اجازه می دهند تا عکس های رنگی خود را به سیاه و سفید تبدیل و چاپ کنیم و از طرفی نیز به نظر می رسد عکاسی سیاه و سفید به علت انتقال یک حس نوستالوژیک همواره مورد تحسین و علاقه مردم خواهد بود.

آنسل آدامز به دلیل عکس های زیبایش از منظره های آمریکا به یاد مانده است و می توان گفت شاید بهترین عکاس سیاه و سفید منظره در دنیا باشد. آدامز در فرآیند چاپ عکس های سیاه و سفید استاد بود و می توان وی را پیشگام سیستم زون دانست که این سیستم، روشی برای تحلیل نوردهی برای فراوری چاپ های با کیفیت عکس های سیاه و سفید است.

آموزش عکاسی سیاه و سفید

یاد بگیرید تک رنگ ببینید!

کلید پیروزیت در عکاسی سیاه و سفید، آموختن مشاهده دنیا به صورت تک رنگ است. مهم است که یاد بگیرید همه سوژه ها برای عکاسی سیاه و سفید مناسب نیستند. البته نوع خاصی از عکس ها با تکیه بر رنگ ها موثر ترند. به طور مثال ایده استیو مک کوری، عکاس پرتره از دختران افغان، این است که رنگ های غنی، بخشی اصلی از یک تصویر قدرتمند اند. عکاسان سیاه و سفید پیروز این را متوجه شده اند و به دنبال سوژه هایی می گردند که در رنگ سیاه و سفید، خوب به نظر برسند. هنگامی که سوژه خود را ارزیابی می کنید، سعی کنید تصوری از اینکه آن در حالت سیاه و سفید چگونه به نظر میرسد داشته باشید.

نتیجه کاری که بعد از پردازش یا چاپ عکس با تکنیک های دلخواهتان (مثل اضافه کردن بافت یا تن) خواهید داشت را، پیش تجسم کنید. با تمرین، دیدتان بسیار دقیق خواهد شد. یک ترفند خوب برای کاربران دوربین های DSLR عکاسی در فرمت RAW است (این برای عکاسی و ویرایش عکس های سیاه و سفید بهترین فرمت است)، اما در حالت عکاسی، سیاه و سفید را انتخاب کنید. عکس به شما سیاه و سفید نشان داده خواهد شد، ولی تمام اطلاعات مربوط به رنگ ها را در فایل RAW خواهید داشت تا بتوانید بعدا ویرایش و تبدیل انجام دهید.

بافت

دیوار یک ساختمان قدیمی را تصور کنید، یا یک فلز زنگ زده، یا یک چوب فرسوده. هر چیز کهنه ای پر از بافت است و بافت ها در عکاسی سیاه و سفید عالی به نظر می رسند. بافت تحت تاثیر وضعیت نور است. نور کم مایل، عموما در ساعات طلایی نزدیک به طلوع و غروب خورشید، باعث می گردد بافت با وضوح بیشتری نمایان گردد. نور ملایم یک روز ابری نیز می تواند بافت را نمایان تر کند، البته ممکن است به مقداری پردازش بعدی از جمله افزایش کنتراست برای بهتر شدن احتیاج داشته باشد. بدترین نور برای عکاسی از بافت، نور شدید ظهر است. صافی این نوع نور باعث پنهان شدن بافت می گردد.

کنتراست طیفی

ما عادت داریم رنگی ببینیم. وقتی رنگ ها به سیاه و سفید تبدیل می شوند، آن ها سایه هایی از خاکستری می شوند. رنگ های روشن، روشن می شوند و رنگ های تیره، تن های تیره را تشکیل می دهند. تفاوت بین این سایه ها را کنترسات طیفی می نامیم. عکاسان سیاه و سفید از کنتراست طیفی برای ایجاد عکس های خوب استفاده می نمایند.

شکل و فرم

شکل و فرم عناصر بصری بسیار مهمی هستند. هر سوژه ای هم شکل و هم فرم دارد. شکل یعنی سوژه در دو بعد چگونه به نظر می رسد. فرم چگونگی نمایش سوژه در سه بعد است. عکس ها دو بعدی هستند، و مثل نقاشان، عکاس ها با چالش نمایش سوژه های سه بعدی (سوژه هایشان) در دو بعد (عکس) روبرو اند. عکاسی سیاه و سفید توجه را به سایه ها و خطوط منحنی می کشاند که فرم را تجسم می نمایند. از نور پردازی برای نمایش سه بعدی سوژه هایتان بهره ببرید. نور مایل (نور تابیده شده از کنار) با مشخص کردن سایه ها فرم را نشان می دهد. نور روبرو یا از پشت آنرا مخفی می نماید. فرم بدنه این ماشین قدیمی با سایه ها و بازتاب ها درون بدنه فلزی آن معلوم شده است.

نورپردازی

لغت فوتوگرافی به معنای عکاسی از لغتی یونانی بسیار قدیمی به معنای نقاشی با نور مشتق شده است. عکاسی، نور است و کیفیت نور، کیفیت عکس را معلوم می نماید. عکاسی سیاه و سفید به عکاس این آزادی را می دهد که در هر نوعی از شرایط نوری عکاسی کند. بهترین نور همچنان نور ضعیف خورشید هنگام طلوع یا غروب است، اما با عکاسی سیاه و سفید می توانید در طول نور روز یا شرایط نیمه ابری عکاسی کنید که شرایط سختی برای عکاسی رنگی محسوب می شوند. راز کار مطمئن شدن از این است که شرایط نوری مناسب سوژه است.

سوژه های عکاسی سیاه و سفید

سوژه های خاصی برای عکاسی سیاه و سفید ایده آل هستند.

چهره

بدون رنگ، توجه بر روی چشم ها و صورت معطوف می گردد و در مرحله بعد بافت لباس سوژه. عکس های سپیا (sepia، رنگ تیره قهوه ای مایل به قرمز)، مثل عکس زیر، بسیار جذاب هستند و اغلب توسط استودیو های عکاسی پرتره تجاری استفاده می شوند. افراد مسن، با پوست فرسوده و چین دار، سوژه های عالی برای عکاسی سیاه و سفید هستند. عکس زیر از یک زن محلی مسن در بولیوی گرفته شده است. پوست و کلاه فرسوده او، یک کلاه خود پوشیده شده توسط فاتح اسپانیایی را یادآوری می نماید که آنرا یک عکس پرتره همیشگی و تاثیر گذار نموده است.

منظره

عکاسی سیاه و سفید انتخاب موثری برای عکاسی منظره است و توجه را به شکل و فرم های اجزای درون منظره و کیفیت نور معطوف می نماید.

معماری

شهر های ما پر از بنا های جدید ساخته شده از فلز و شیشه هستند. به دنبال اشکالی که این ساختمان ها در مقابل آسمان ایجاد نموده اند بگردید. ساختمان های قدیمی سطوح کهنه پر از بافت دارند. قلعه های قدیمی، کلیسا های جامع و دیگر کلیسا ها نیز سوژه هایی عالی هستند.

سفر و عکاسی خیابانی

عکاسی سفر درباره ثبت خاطره و احساس مکانی است که از آن بازدید نموده اید. عکس های سیاه و سفید حالتی از بی زمانی دارند که برای سفر مناسب است. این عکس، گرفته شده در آرژانتین، می توانست صد سال پیش گرفته شده باشد.

اشیاء بی جان

عکاسی سیاه و سفید برای هر نوع عکاسی از اشیاء بی جان مناسب است. بدون رنگ، تاکید بر شکل و فرم سوژه و کیفیت نورپردازی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اسراری رنگارنگ از عکاسی سیاه و سفید نمی دانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسراری رنگارنگ از عکاسی سیاه و سفید نمی دانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید