کرونا به وسیله بلع منتقل می گردد؟

به گزارش مجله عینک آفتابی، گذر کرونا از معده و رسیدن آن به روده نکته مهمی است و مواد غذایی آلوده می تواند ویروس را از راه دهانی منتقل کند.

کرونا به وسیله بلع منتقل می گردد؟

به گزارش مجله عینک آفتابی به نقل از ایسنا، شیخ اسماعیلی فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد درباره راه های انتقال کرونا به وسیله دستگاه گوارش بیان نمود: تا به امروز در مطالعات جهانی نشان داده شده که درگیری های گوارشی ویروس کرونا آزاردهنده است، اما کشنده نیست و مبتلایان به دلیل علائمی چون ضعف، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و طولانی شدن مدت بیماری دچار کاهش وزن قابل توجه شده اند.

وی از دست دادن حس بویایی و چشایی را در بعضی موارد علائم شایع کرونا به وسیله دستگاه گوارش ذکر کرد و گفت: این علائم معمولا برگشت پذیر بوده و ممکن است از لحاظ زمانی بین افراد متفاوت باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به این که کرونا علاوه بر دستگاه گوارش می تواند بر ضمائم آن از جمله پانکراس و کبد تأثیراتی داشته باشد، اضافه کرد: علائمی که کرونا بر کبد و پانکراس می گذارد بیشتر در سطح آزمایشگاهی قابل تشخیص بوده و ممکن است موجب افزایش آنزیم ها و ریزآنزیم های کبدی که معمولا بی علامت اند، گردد.

به گفته شیخ اسماعیلی، تا به امروز انتقال کرونا به وسیله دستگاه گوارش از نظر بالینی، درگیری کبدی مهم و نارسایی کبد یا پانکراتید شدید بالینی به وجود نیاورده است و بنابراین از این لحاظ با سایر ویروس ها تفاوت مهمی ندارد و مشکل ساز نیست. همچنین اطلاعات موجود نشان از بهبودی خود به خودی و عدم ماندگاری علائم دارد.

وی درباره مصرف مواد غذایی مفید برای بهبود ضعف و بی حالی ناشی از کرونا توضیح داد: علائم درگیری دستگاه گوارش در بیماری کرونا نسبت به درگیری ریوی و تنفسی کم خطرتر است، اما دفع آن طولانی تر است و علائمی چون ضعف، کمبود اشتها و بی حالی می تواند هفته ها ادامه یابد که درمان خاصی لازم ندارد و خود به خود بهبود می یابد.

این فوق تخصص گفت: افرادی که درگیری گوارشی در جریان بیماری کرونا دارند، چون دفع ویروس در سیستم گوارش خیلی بیشتر از مدت زمان درگیری ریوی طول می کشد باید تمام احتیاط های لازم را رعایت نمایند و قرنطینه 15 روزه را بیشتر ادامه دهند.

به گفته شیخ اسماعیلی، استفاده از دستشویی مشترک بین افراد مبتلای گوارشی و سالم خطرناک است و باید حتما ضد عفونی گردد.

وی درباره بیماری های زمینه ای و افزایش خطر کرونا شرح داد: چاقی، فشار خون و داروهای مصرفی ریزفاکتور و عامل زمینه ای برای افراد است اما کبد چرب هنوز به عنوان یک ریزفاکتور کشنده ثابت نشده است.

این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: کم تحرکی در دوران شیوع کرونا موجب افزایش وزن در افراد می گردد که این مهم باید با رژیم جبران و از مصرف چربی و نمک پرهیز گردد.

شیخ اسماعیلی در مورد راه های انتقال ویروس کرونا به وسیله سیستم گوارشی یادآور شد: انتقال از این طریق بیشتر از راه ترشحات دهانی و استفاده از توالت و دستشویی مشترک می تواند صورت گیرد، لذا تاکید می گردد افرادی که علائم گوارشی ناشی از کرونا دارند بهداشت فردی را چند برابر رعایت نمایند.

وی در مورد این سوال که آیا کرونا به وسیله بلع منتقل می گردد، پاسخ داد: ویروس کرونا ناشناخته است و به شناسایی بیشتری احتیاج دارد، اگرچه میکروب ها به علت ترشح آنزیم و اسید معده در معده دوام نمی آورند، اما ویروس ها و به ویژه کرونا و ماندگاری طولانی آن در معده احتیاج به آنالیز بیشتری دارد.

به گفته این فوق تخصص، گذر کرونا از معده و رسیدن آن به روده نکته مهمی است. مواد غذایی آلوده می تواند ویروس را از راه دهانی منتقل کند و حتی اگر هم در معده زنده نماند برای چند ساعت هم که باشد می تواند علائم خود را ایجاد کند و لزومی برای زنده ماندن چند روزه ویروس کرونا نیست، لذا بهداشت فردی و تماس های دهان، بینی، دست و چشم بسیار حایز اهمیت است.

منبع: همشهری آنلاین

به "کرونا به وسیله بلع منتقل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا به وسیله بلع منتقل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید