معرفی انواع آجر نما و ویژگی های آن ها

به گزارش مجله عینک آفتابی، یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در معماری به آن توجه ویژه ای می گردد، چگونگی ساخت نما می باشد. این فرآیند تاثیرگذاری زیادی در زیبایی شناسی محیط اطراف دارد. آن چه که در اجرای طراحی نما حائز اهمیت می باشد، انتخاب مصالح مناسب است. آجر نما نمونه ای از مصالح ساختمانی است که با توجه به ویژگی های منحصربفردی که دارد، مورد توجه افراد شاغل در صنعت ساختمان سازی قرار گرفته و به شکل وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مطلب از ما به بیان جزئیات بیش تر در خصوص این متریال خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی انواع آجر نما و ویژگی های آن ها

ویژگی های آجر نما

همان گونه که در بالا گفته شد، یکی از مصالح ساختمانی پر مصرف در طراحی نما، آجر نما می باشد. همان گونه که از نام این محصول پیداست، از آن در طراحی نمای ساختمان استفاده می گردد. متریالی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، باید از مقاومت کافی در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب برخوردار باشد. آجرهای نما، عموما دارای تنوع رنگی بوده و از این رو دست افراد برای انتخاب نمونه متناسب با سلیقه و سایر المان ها را باز می گذارد. از آن جایی که این متریال در معرض تابش نور خورشید واقع شده است، رنگ آن باید از ماندگاری بالایی برخوردار باشد.

در ساخت بعضی از مدل های این نوع آجر از فناوری نانو استفاده می گردد و همین امر باعث بالا رفتن استحکام و مقاومت آن ها در برابر شرایط محیطی متفاوت می گردد. آجرهای نما عموما دارای مقاومت فشاری بالایی هستند.

این نوع آجر نسبت به نمونه های معمولی سبک تر بوده و نصب آن ها آسان تر می باشد. از دیگر ویژگی های این متریال می توان به طول عمر بالا و عدم ایجاد هرگونه خوردگی در آن ها اشاره نمود. این محصول در صورت نصب صحیح، هیچ گاه دچار لق شدگی نشده و احتیاج به استفاده از نگهدارنده نیز ندارد. یکی از ویژگی های شاخص این محصول خاصیت عایق دما بودن آن می باشد که می تواند از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آورد.

انواع آجر نما

آجرهای نما با توجه به ویژگی های متفاوتی که دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

آجرنما شاموتی

این محصول نمونه ای از آجرهای بادوام می باشد که در طراحی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال در رنگ و ابعاد مختلف فراوری و مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ های زرد، زرد متمایل به نارنجی، قهوه ای روشن، قهوه ای اخرایی، قهوه ای تیره و نارنجی تیره از جمله رنگ های این محصول می باشند. این متریال در شکل های مستطیل و مربع ساخته و به بازار عرضه می گردد. آجرنما شاموتی را می توان در دسته آجرهای نسوز قرار داد.

آجر نما پلاک

یکی دیگر از انواع آجرنما، آجر پلاک می باشد که در برابر تغییرات محیطی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. در ساخت این محصول از خاک رس و افزودنی های دیگر استفاده شده و می توان آن را در رنگ های مختلف هم چون زرد، نارنجی و قهوه ای تهیه و در نمای ساختمان مورد استفاده قرار داد. از ویژگی های این محصول می توان به مقاومت آن در برابر حریق و آتش سوزی و کم ترین میزان شوره زدگی در شرایط مختلف آب و هوایی اشاره نمود.

به احتمال زیاد نام آجرنما قزاقی تا به حال به گوش شما خورده است. بد نیست بدانید این محصول نوعی آجر پلاک است که در طراحی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های این متریال می توان به رنگ روشن آن ها و امکان فراوری در ابعاد و ضخامت های مختلف اشاره نمود.

آجر نما رستیک

این متریال در دسته آجرهای نسوز واقع شده است و از آن هم به عنوان آجر نما و هم در طراحی داخلی استفاده می گردد. این آجر از لحاظ ابعاد به آجرهای معمولی شباهت دارد اما از لحاظ ظاهری دارای ناهمواری هایی می باشد که می تواند در زیبایی هرچه بیش تر نمای ساختمان دخیل باشد.

آجرنما حصیری

این متریال از دیگر انواع آجرنما بوده و همان طور که از نام آن پیداست، دارای بافتی شبیه به حصیر می باشد. این محصول دارای تنوع بالایی در رنگ و طرح بوده و می تواند نمای متفاوتی در ساختمان ایجاد کند. نمونه ای از این آجر به شکل لعابی فراوری شده و از این رو از مقاومت بالاتری در برابر نور خورشید برخوردار می باشند. آجرنما حصیری لعابدار نمای بسیار زیبایی داشته و از این رو باعث طراحی زیبای نمای ساختمان می گردد.

آجرنما کرکره ای

این محصول از زیبایی زیادی برخوردار بوده و از این رو محبوبیت بالایی در به کارگیری در طراحی نما دارد. در ساخت این محصول از خاک نسوز استفاده می گردد و به همین خاطر می توان آن را در دسته آجرهای نسوز قرار داد. آجرنما کرکره ای از قابلیت حفظ دما و مقاومت در هر شرایطی برخوردار می باشند و در رنگ های تیره و قهوه ای مایل به قرمز به بازار عرضه می گردد. این متریال می تواند تا دمای بالاتر از 1000 درجه سانتی گراد را تحمل کند. استفاده از این نمونه آجر نما باعث بالا رفتن دوام و استحکام نمای ساختمان شده و از ایجاد شوره بر روی آجر جلوگیری به عمل می آورد.

آجرنما لعابی

در ساخت این متریال از مواد اولیه آجرهای معمولی استفاده شده و پس از ساخت از یک لایه لعاب مقاوم بر روی آن ها استفاده می گردد. این لعاب در رنگ های مختلف فراوری شده و می توان آن را به عنوان یک لایه محافظ در نظر گرفت. این لایه محافظ باعث بالا رفتن ثبات آجر لعابی می گردد. از جمله ویژگی های این محصول می توان به مقاومت بالای آن ها در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی، نفوذ رطوبت، هوازدگی، فرسایش و مواد شیمیایی اشاره نمود. این محصول در رنگ های مختلف فراوری و به بازار عرضه می گردد. تنوع رنگی این محصول می تواند در زیبایی هرچه بیش تر ساختمان تاثیرگذار باشد.

آجر نما نسوز

نمونه ای از پرطرفدارترین و پرکاربردترین انواع آجر نما، آجر نسوز نما می باشد. این محصول از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار بوده و نمونه ای از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی به شمار می رود. استفاده از این محصول می تواند عملکردی شبیه به عایق داشته و از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری به عمل آورد. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به مقاومت آن در برابر رطوبت، بارندگی، شرایط مختلف جوی و فرسایش اشاره نمود.

رنگ آجر نما

به طور کلی می توان گفت این محصول از طیف رنگی متنوعی برخوردار می باشد که می تواند در زیبایی هرچه بیش تر ساختمان تاثیرگذار باشد. امروزه بیش از 100 نوع آجر نما در طیف رنگی متنوع در بازار وجود دارد که از آن ها نه تنها در طراحی نمای ساختمان، بلکه در دکوراسیون داخلی نیز استفاده می گردد.

از جمله رنگ های این محصول می توان به طیف رنگی قهوه ای، که شامل رنگ های قهوه ای روشن، تیره و قهوه ای با بافت های ریز و درشت، طیف رنگی نارنجی با رنگ های نارنجی مایل به قهوه ای، زرد مایل به نارنجی، نارنجی تیره، نارنجی روشن، زرد روشن، زرد تیره و رنگ نارنجی با بافت های ریز و درشت و نمونه رنگ هایی نظیر خاکستری، سفید و طوسی اشاره نمود.

منبع: ساختمانچی

به "معرفی انواع آجر نما و ویژگی های آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع آجر نما و ویژگی های آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید