خودداری از گیاهخواری مطلق ، بدن به گوشت هم احتیاج دارد

به گزارش مجله عینک آفتابی، شاید در اطراف خود فردی را بشناسیم که وگان است یا همان گیاهخوار. او با رژیم خاصی را برای خود در نظر گرفته و بر اساس پایبندی به این رژیم هرگز لب به گوشت نمی زند. آیا چنین رویه ای درست است؟

خودداری از گیاهخواری مطلق ، بدن به گوشت هم احتیاج دارد

به گزارش مجله عینک آفتابی ، به نظر می رسد توجه بیش از اندازه به رژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری مطلق چندان درست نباشد. البته دنیای علم دراینباره پاسخ واحدی ندارد. اما بسیاری از کارشناسان توصیه می نمایند افراد وگان هر چند وقت یکبار رژیم غذایی مبتنی بر گوشت را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

در این رابطه لیلا خسروانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی به مجله عینک آفتابی گفت: من هیچ وقت گیاهخواری صرف را توصیه نکرده ام. گیاه غذای بسیار خوبی است اما کامل نیست. ما با غذاهای گیاهی می توانیم ویتامین، آنتی اکسیدان، قند طبیعی و ... را به بدن خود برسانیم و از شر بسیاری از بیماری ها همواره مصون بمانیم اما این تمام ماجرا نیست.

مضرات استفاده طولانی مدت از رژیم گیاهخواری مطلق

خسروانی مطرح کرد: با رژیم گیاهخواری یک فرد کمتر در ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، فشار و دیابت قرار می گیرد اما استفاده طولانی مدت از این انرژی بر روی بدن تاثیر منفی می گذارد. خستگی و به هم ریختن اعصاب از مضرات حذف کامل گوشت و غذاهای دریایی از رژیم است. ضمناً افرادی که صرفا رژیم غذایی گیاهخواری در دستور کار دارند بیشتر دچار مسائلی نظیر نفخ می شوند. به خصوص وقتی مصرف فیبر بالا می رود فرد ممکن است در روده خود تحریک پذیری را حس کند. اسهال و یبوست دیگر مسائلی است که برای افراد گیاهخوار به صورت مکرر رخ می دهد.

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: یکی از عظیم ترین مسائل مربوط به رژیم غذایی گیاهی این است که فرد با کمبود ویتامین D روبرو می گردد چرا که این نوع ویتامین بیشتر در گوشت وجود دارد. البته بعضی از غذاهان گیاهی این ویتامین را فراهم می نمایند. فقدان ویتامین D در بدن باعث می گردد فرد دچار پوکی استخوان گردد. کمبود ویتامین دیگری به نام B12 و کلسیم نیز از دیگر تبعات رژیم مطلق گیاهی به شمار می رود.

ایجاد فقر آهن در گیاهخواری مطلق

بیشتر بخوانید : رژیم غذایی مفید برای کاهش کالری مصرفی

خسروانی با بیان اینکه فرد گیاهخوار دچار فقر آهن نیز خواهد شد ادامه داد: آهن برای بدن بسیار ضروری است. آهن برای ساخت هموگلوبین در بدن ضروری است و اگر این ساخت کافی نباشد فرد به دلیل اینکه اختلال در رساندن اکسیژن به ریه به وجود می آید دچار خستگی و سرگیجه می گردد.

وی گفت: ریزش مو و اختلال در خواب از دیگر مسائلی است که فرد گیاهخوار به آن دچار می گردد. این مسائل در دراز مدت خود را نشان میدهد و حاکی از کمبود بعضی از منابع غذایی در بدن استف منابعی که فقط در گوشت یافت می گردد. بدن به گوشت هم احتیاج دارد.

این متخصص تغذیه در خاتمه گفت: گیاهخواری رژیم غذایی خوبی است اما نباید در آن افراط گردد. اما به تمام وگان ها توصیه می کنم ضمن حفظ این رژیم مناسب هر چند وقت یکبار غذاهای گوشتی و انواع ماهی را مصرف نمایند تا خطرات ناشی از گیاهخواری صرف در آنها به حداقل برسد.

منبع: جام جم آنلاین

به "خودداری از گیاهخواری مطلق ، بدن به گوشت هم احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودداری از گیاهخواری مطلق ، بدن به گوشت هم احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید