خبرنگاران تاخیر در کوچ چه مشکلاتی برای جامعه عشایری ایجاد می نماید؟

به گزارش مجله عینک آفتابی، تهران - خبرنگاران - رییس فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی می گوید: تاخیر در زمان کوچ به دلیل گرم شدن هوا در قشلاق بر زندگی عشایر و دامشان تاثیرگذار است؛ چرا که با افزایش دمای هوا، شرایط آب و علوفه دامی تغییر پیدا می نماید.

خبرنگاران تاخیر در کوچ چه مشکلاتی برای جامعه عشایری ایجاد می نماید؟

علی اکبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار مالی مجله عینک آفتابی اضافه نمود: به دلیل فضای باز و جمعیت کم در جامعه عشایری و دور بودن این خانوارها از یکدیگر، احتمال نفوذ و شیوع ویروس کرونا در این جامعه کمتر از جامعه شهری و روستایی است اما با توجه به شرایط فعلی کشور باید از این جمعیت حساس به خوبی محافظت گردد.

وی با بیان اینکه کوچ اصلی عشایر از قشلاق به ییلاق تابع عوامل محیطی است و هر ساله از اواخر فروردین ماه انجام می گردد، گفت: بنابراین، امکان این وجود ندارد که تصمیم گیران هر موقع تصمیم بگیرند زمان کوچ عشایر را به تعویق بیندازند.

رییس فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه البته اکنون کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا در شرایط اضطراری قرار گرفته است، توضیح داد: با گرم شدن هوا و خشک شدن علوفه، امکان تغذیه دام با علوفه خشک وجود ندارد و این اقدام به دام عشایر آسیب وارد می نماید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تصمیم بر این است که عشایر و دامشان مدتی در مناطق قشلاقی بماند و جابجایی نداشته باشند، به طور حتم باید تمهیداتی پیش بینی گردد.

وی پیشنهاد داد: در صورت تاخیر در کوچ عشایر باید با هماهنگی تعاونی های عشایری علاوه بر ارایه بسته های بهداشتی رایگان به خانوارها، یارانه ای بابت کرایه جابجایی عشایر از مناطق قشلاق به ییلاق و همچنین ایجاد تضمینی برای عدم تصاحب در مناطق ییلاقی صورت گیرد.

اکبری افزود: احتمالا در زمان و راستا جابجایی عشایر ممنوعیت هایی ایجاد گردد که بهتر است این جابجایی با وسایط نقلیه صورت بگیرد که برای این امر نیز پرداخت کرایه حمل ضروری است.

وی ادامه داد: همچنین در مناطق ییلاقی نیز باید تضمینی باشد که در غیاب عشایر مراتعشان تصاحب نگردد و عده دیگری با مالکیت موقتی دام خود را وارد این مراتع ننمایند.

رییس فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی توضیح داد: عشایر برای کوچ در اسفندماه در همان مناطق قشلاقی به دامنه ها می آیند بعد به تدریج به سمت مناطق ییلاقی حرکت می نمایند.

وی افزود: البته سال جاری به دلیل بارندگی های مطلوب تا به امروز مسئله ای برای عشایر در مناطق قشلاقی رخ نداده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تاخیر در کوچ چه مشکلاتی برای جامعه عشایری ایجاد می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تاخیر در کوچ چه مشکلاتی برای جامعه عشایری ایجاد می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید