جانفشانی کارگران در دُرفشان، اینجا جان همه کف دستشان است

به گزارش مجله عینک آفتابی، پاساژ درفشان بعد از تجربه کردن حوادث متعدد باز هم به صورت نا ایمن و پرخطر مشغول به فعالیت است.

جانفشانی کارگران در دُرفشان، اینجا جان همه کف دستشان است

به گزارش خبرنگار ، در مرداد ماه سال 90 طی تماسی با سازمان آتش نشانی تهران خبر آتش سوزی در ساختمانی 5 طبقه داده شد که با اعلام این حریق به سازمان آتش نشانی 9 ایستگاه برای اطفا حریق وارد عملیات شدند و پس از ساعت ها کوشش در نهایت شعله های آتش مهار شد و آتش سوزی به انتها رسید.

پس از اطفا حریق با وجود آنالیز های اجرا شده به طور دقیق علت آتش سوزی معین نشد و کارشناسان سازمان آتش نشانی تنها اعلام کردند که این حریق از طبقه سوم شروع و سپس به طبقه چهارم پاساژ سرایت نموده است.

در این حادثه علاوه بر خسارات وارده اقتصادی ناشی از آتش سوزی در 74 پلاک از 220 پلاک پاساژ دو مرد و یک زن نیز جان خود را از دست دادند و 17 تن دیگر مصدوم شدند.

با توجه به وقوع آتش سوزی های متعدد در سال های گذشته، اما باز هم اگر کمی از چهارراه منوچهری در خیابان لاله زار به سمت جنوب قدم بردارید نرسیده به بازار لوستر تهران دست راست خود پاساژ درفشان را مشاهده می کنید که همچنان پس از گذشته سال ها و آتش سوزی های متعدد بازهم بصورت ناایمن دایر و مشغول به فعالیت است.

پاساژ درفشان یکی از پاساژ های قدیمی تهران است که در خیابان لاله زار واقع شده و امروزه با توجه به محیط کسب و کار اطراف این پاساژ کاربری آن به شکل دفتر و انبار کالا تغییر پیدا نموده است.

امروزه ساختمان و پاساژ های خیابان لاله زار با توجه به کاربری و ماهیت آن در سال های دور و پیش از انقلاب تغییر محسوسی را در خود ندیده است و نگرانی از بروز حادثه ای مشابه برای کاسبان و صاحبان آن ها به یک ترس تبدیل شده است.

زمانی که پا در پاساژ درفشان در خیابان لاله زار می گذارید از ابتدای راه با مغازه های کوچک و دکه مانند روبرو می شوید که هر کدام مشغول به انجام فعالیت و کاسبی هستند و به طور قطعی نمی توان گفت که پاساژ درفشان به چه صنفی تعلق دارد و کاسبان و افراد حاضر در دفاتر آن در طبقات بالا به طور معین مشغول به انجام چه فعالیتی هستند.

در ابتدای ورودی این پاساژ با کاسبانی روبرو می شوید که لوازم الکتریکی عرضه می نمایند و اگر در همان طبقه همکف چرخی بزنید مغازه هایی به چشم شما می خورد که تعمیر لوازم برقی نیز انجام می دهند یا مشغول به فروش لوازم روشنایی و لوستر هستند.

برای رسیدن به طبقات بالایی این پاساژ چاره ای جز استفاده از بالابر نیست، زیرا عرض راه پله ها و سطح متفاوت ارتفاع هر پله آن این امکان را به شما نمی دهد که به راحتی بتوانید از آن بهره ببرید و به طور حتم در بین راه افرادی را کارتن به دست مشاهده خواهید کرد که در حال جابجایی بار در بین طبقات هستند و، چون امکان رد شدن همزمان دو نفر از کنار یکدیگر وجود ندارد باید در بعضی از طبقات منتظر بمانید تا فرد کارتن به دست عبور کند و سپس شما طی جهت کنید.

اما زمانی که قصد استفاده از بالابر پاساژ درفشان را دارید در فاصله ای که منتظر هستید بالابر به طبقه همکف برسد به طور حتم چشمتان به جعبه برق این پاساژ خواهد افتاد که به طور نا ایمن سیم کشی آن اجرا شده است و در آن برای قطع و وصل کردن برق بالابر بصورت دایم باز است.

صدای بالابر هنگامی که به طبقه همکف می رسد به شما یادآور می گردد که بالابر رسیده است و باید سوار شوید، زیرا نمایشگر بالابر این پاساژ در بیشتر مواقع دچار اختلال است.

هنگامی که به طبقه اول این پاساژ می رسید اولین نکته ای که نظر شما را جلب می نماید ارتفاع کم سقف طبقات پاساژ درفشان است و بعد از آن صدای دستگاه های نساجی و گلدوزی است که کارگران جهت فراوری پوشاک در اتاق های 10 متری پای آن مشغول به کار هستند.

از تعدادی از این پلاک ها که گذر کنید با دفاتری روبرو می َشوید که به انبار لوازم آرایشی تبدیل شده و میلیون ها قلم لوازم آرایشی در آنجا دپو شده است و در نهایت با رسیدن به طبقات فوقانی پاساژ صدای چرخ های خیاطی که لحظه ای قطع نمی گردد فضای راهروی پاساژ درفشان را پر می نماید و با گذر از جلوی آن ها کارگرانی را مشاهده می کنید که شبانه روز پای این چرخ ها مشغول به فعالیت و فراوری پوشاک هستند.

در طبقات 4 و 5 این پاساژ بیشتر پلاک ها تبدیل به انبار لوستر و لوازم روشنایی شده است و در کنار آن نیز دفاتر متعدد با کاربری مختلف وجود دارد که هرکدام جداگانه مشغول به فعالیت هستند.

دسترسی به پاساژ درفشان از خیابان منوچهری نیز امکان پذیر است، زیرا یکی دیگر از درب های آن در این خیابان واقع شده است و به علت نزدیک بودن به بازار لوازم آرایشی پلاک های نزدیک به این درب بیشتر محل فروش و انبار لوازم آرایشی است.

در سال 90 آتش سوزی گسترده در این پاساژ با سه کشته و 17 مصدوم مهار شد، اما امروز بعد از گذشت 7 سال از این حادثه باز هم زخم هایی که از آن آتش سوزی بر پیکر این پاساژ بر جا مانده معین می گردد.

آتش سوزی این پاساژ در سال 90 در نیمه های شب شروع شد که یکی از علت های آن را می توان فعالیت 24 ساعته تعدادی از کارگران در این پاساژ در نظر گرفت و امروز باز هم شاهد هستیم در خلاء نظارت بعضی از کارگران شبانه روز در این پاساژ در حال فعالیت هستند و هیچ یک از مسئولان این پاساژ این تضمین را نمی دهند که حادثه ای مشابه سال 90 در این پاساژ رخ ندهد.

وجود 220 پلاک در پاساژ درفشان حاکی از آن است که تعداد زیادی از افراد در این پاساژ مشغول به فعالیت هستند که اگر حادثه ای مانند زلزله و یا آتش سوزی با گستردگی بیشتر اتفاق بیفتد معین نیست چه تلفات سنگینی بر جای خواهد ماند.

علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 تهران در تبادل نظر با خبرنگار درباره وضعیت این پاساژ گفت: پس از وقوع آتش سوزی در این پاساژ اخطار هایی به مالکان آن داده شد تا هر چه سریعتر نسبت به مرمت، نوسازی و مقاوم سازی پاساژ اقدام نمایند.

شهردار منطقه 12 اضافه کرد: امروزه شاهد هستیم که مالکان این پاساژ نسبت به اخطار های داده شده اقدام مناسبی انجام نداده اند و اگر این بی توجهی نسبت به اخطار های داده شده ادامه پیدا کند شهرداری تهران به وسیله مراجع قضایی برخورد لازم را انجام می دهد

سعادتی درباره فعالیت شبانه روزی کارگران در این پاساژ گفت: نظارت بر فعالیت کارگران جز اختیارات شهرداری تهران نیست و این موضوع باید به وسیله اداره اماکن پیگیری گردد و بازهم با مطالعه بر روی اخطار های داده شده به علت ایمن نبودن پاساژ درفشان اقدام لازم با مالکان آن از سوی شهرداری منطقه 12 انجام خواهد گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جانفشانی کارگران در دُرفشان، اینجا جان همه کف دستشان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جانفشانی کارگران در دُرفشان، اینجا جان همه کف دستشان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید