تکذیب اخبار منتشر شده پیرامون کشف محل باستانی در فاروق

به گزارش مجله عینک آفتابی، خبرنگاران/فارس مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس اخبار منتشر شده در فضای مجازی پیرامون کشف محلی باستانی مشابه تخت جمشید در روستای فاروق را تکذیب کرد و طرح چنین مباحثی را نیازمند مسائل کارشناسی دانست.

تکذیب اخبار منتشر شده پیرامون کشف محل باستانی در فاروق

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس مصیب امیری با اشاره به گسترش شایعات پیرامون روستای فاروق؛ طی روزهای گذشته در فضای مجازی و رسانه ای و مردم شایعاتی به صورت گسترده در خصوص کشف یک محل باستانی مشابه تخت جمشید در زیرزمین و در روستای فاروق که 25 کیلومتری تخت جمشید قرار گرفته است، به گوش می رسد.

وی با تصریح اینکه بارها این مطلب تکذیب شده است، ارائه شرحات کارشناسانه را بنا به ضرورت در تنویرافکار عمومی و احترام به مردم دانست و گفت: اساساً آنچه که در میان عامه مردم به عنوان گنج از آن نام برده می گردد، اصطلاحی غلط است که عمدتاً توسط قاچاقچیان اموال فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد.

امیری شرح داد: پیشینه این واژه احتمالاً به زمان قاجاریه بر می گردد. در آن زمان برخی از آثار باستانی را به عنوان گنج تپه یا گنج دره می نامیدند و در واقع هر نقطه باستانی که دارای آثار تاریخی و فرهنگی است، به عنوان گنج از آن نام می برند.

او اضافه کرد: هر بنا و اثر تاریخی مجموعه ای از آثار فرهنگی است که پیشینه و هویت تاریخی هر قوم و منطقه را نشان می دهد و حتی در مجموعه بزرگی مثل تخت جمشید با آن عظمت معماری و پاسارگاد که زمانی از آن به عنوان مرکز دینی و حکومتی عصر هخامنشیان مورد استفاده قرار گرفته هم طبق تصویری که امروزه از منطقه فاروق در فضای مجازی نشر و گسترش پیدا کرده چنین آثاری به عبارت عامه گنج و بعبارت امروزی اموال فرهنگی یافت نشده است.

امیری با اشاره به اینکه وقتی در مجموعه جهانی تخت جمشید، اشیایی که ادعا می گردد در روستای فاروق یافت شده، کشف نشده است، چگونه امکان یافتن آن در نقطه ای دیگر وجود دارد؟، گفت: اینجانب به عنوان یک کارشناس باستان شناسی شاغل و کسی که سال ها در دشت مرودشت بررسی های باستان شناسی انجام داده ام به طور قطع و یقین اعلام می کنم که چنین موضوعی از اساس غلط و بی پایه است.

او شرح داد: هم اکنون در دشت مرودشت حدود 300 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که سهم روستای فاروق 5 اثر تاریخی است و با اندکی دقت و تامل می توان دریافت که تمام تصاویر و فیلم هایی که در فضای مجازی نشر و گسترش یافته و می یابد، ساختگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: این اداره براساس وظایف ذاتی به هر خبری که از سوی مردم ارائه می گردد با نگاهی کارشناسانه روبرو شده و نسبت به آن پاسخگو است.

امیری اضافه کرد: بر همین مبنا بعد از درج و انتشار اخبار جعلی روستای فاروق، باز هم جهت اطمینان خاطر کارشناس به محل اعزام کرده و نقطه به نقطه محل را مورد کارشناسی علمی و باستان شناسی قرار داده ایم و هیچگونه آثار ظاهری هم از وجود ادعای عنوان شده در محل مشاهده نکرده ایم.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تکذیب اخبار منتشر شده پیرامون کشف محل باستانی در فاروق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکذیب اخبار منتشر شده پیرامون کشف محل باستانی در فاروق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید