فراوری اوپک با کاهش فراوری ایران افت کرد، رشد فراوری سعودی ها خنثی شد

به گزارش مجله عینک آفتابی به نقل از رویترز، در ماه نوامبر فراوری نفت اوپک در حالی با اندکی افت همراه شد، که کاهش شدید فراوری ایران، جهش فراوری سعودی ها را خنثی کرد.

فراوری اوپک با کاهش فراوری ایران افت کرد، رشد فراوری سعودی ها خنثی شد

گزارش فراوری ماهیانه اوپک، درحالی منتشر می گردد که اوپک و 10 فراوریکننده غیراوپکی متحد با این گروه (شامل روسیه) توافق کردند، روی هم رفته، فراوری نفت خود را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اوپک به تنهایی 800 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داشت.

طبق اعلام منابع مستقلی که اوپک در گزارش ماهانه خود به آن اشاره می نماید، کل فراوری نفت خام اوپک در ماه نوامبر 11 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 32.965 میلیون بشکه در روز رسیده است.

عربستان سعودی با افزایش فراوری 377000 بشکه در روز، فراوری نفت خام خود را به بیش از 11 میلیون بشکه در روز رسانده است. طبق آماری که مستقیما توسط خود سعودی ها منتشر شد، فراوری ماه نوامبر این کشور، برابر با 11.1 میلیون بشکه در روز بوده است.

طبق توافق جدید، قرار است ظرف 2 ماه آینده، از این میزان فراوری کاسته گردد و طبق اعلام وزیر انرژی این کشور، خالد الفالخ، در ماه ژانویه، به 10.2 میلیون بشکه در روز برسد.

رشد فراوری عربستان سعودی در ماه نوامبر، کاملا با کاهش فراوری 380000 بشکه در روز ایران، خنثی شد. این درحالیست که ایران با تحریم های آمریکا دست به گریبان است که از 5 نوامبر دوباره بر علیه این کشور اجرایی شده اند.

در ماه نوامبر، برای اولین بار پس از ژانویه 2016، که تحریم های بین المللی با توافق هسته ای از میان برداشته شد، فراوری نفت ایران به زیر 3 میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

امارات متحده عربی و کویت هم ماه گذشته فراوری نفت خام خود را افزایش دادند، اما این افزایش ها با کاهش فراوری از سوی عراق، گابن، لیبی، نیجریه و ونزوئلا، خنثی شد. باقی اعضای اوپک، فراوری ثابتی داشتند.

اوپک چشم انداز رشد تقاضای نفت خود در سال 2019 را این ماه دست نخورده و در رقم 1.29 میلیون بشکه در روز، باقی گذاشت. این در حالیست که پیش از این، برای 4 ماه متوالی، این چشم انداز را کاهش داده بود.

اوپک پیش بینی نموده بود که در سال 2018 اشتهای نفت دنیا، 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. اوپک همچنین پیش بینی رشد فراوری نفت غیر اوپک در 2019 را 80 هزار بشکه در روز کاهش داد. علت این امر کاهش فراوری اجباری در آلبرتای کانادا و توافق کاهش فراوری اوپک با 10 کشور غیر اوپکی، می باشد.

با این حال اوپک همچنان پیش بینی نموده است که فراوری نفت خام غیر اوپک در سال آینده 2.16 میلیون بشکه در روز رشد داشته باشد، که علت آن افزایش فراوری در آمریکا، برزیل، روسیه و انگلستان است.

طبق تخمین اوپک، در سال 2018 فراوری نفت خام این کشورها 2.5 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. درحالی که افزایش فراوریات، از افزایش تقاضا بیشتر است، اوپک در نظر دارد سال آینده فراوری خود را در سطح 31.4 میلیون بشکه در روز نگاه دارد که حدود 1 میلیون بشکه در روز کمتر از سطح فراوری 2018 است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فراوری اوپک با کاهش فراوری ایران افت کرد، رشد فراوری سعودی ها خنثی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری اوپک با کاهش فراوری ایران افت کرد، رشد فراوری سعودی ها خنثی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید