مرگبارترین پدیده های طبیعی که نامشان را کمتر شنیده اید

به گزارش مجله عینک آفتابی، روزنامه خراسان - یاسمن مشرف: سیاره ما دارای مجموعه ای از پدیده های وحشتناک طبیعی است که هرکدام شان به تنهایی می توانند زندگی جمعیت زیادی از انسان ها را نابود نموده یا به خطر بیندازند. پدیده هایی مثل توفان و فوران آتشفشان دم دستی ترین آن هاست، با این حال هر ساله توفان های قدرتمند جان هزاران نفر را در دنیا می گیرند و آتشفشان ها می توانند روستایی را به طور کامل نابود نمایند، اما چه کسی می تواند یک توفان یا منظره سیل مایعات آتشینی که به پایین کوه سرازیر می شوند و ... را انکار کند؟

مرگبارترین پدیده های طبیعی که نامشان را کمتر شنیده اید

در این مطلب قصد داریم شما را با مجموعه ای از پدیده های طبیعی وحشتناک و درعین حال شکوهمندی که ضعیف بودن ما را در برابر عظمت طبیعت به رخ مان می کشند، آشنا کنیم. پدیده هایی که در عین مرگبار بودن، اسم بعضی هایشان را اصلا نشنیده اید. در خور ذکر است به پدیده های بسیار مرگبار شامل زمین لرزه، فوران آتشفشان، سونامی و سیل به این دلیل که حتما با آن ها آشنا هستید، در این پرونده اشاره ای نشده است.

توفند گرراستای

حمله ابر ها با سرعت 800 کیلومتر!

توفند گرراستای یا تندباد دریایی، اصطلاحی است که توسط هواشناسان برای توصیف یک سیستم منظم و در حال چرخش از ابر ها و رعد و برق که از آب های گرراستای یا نیمه گرراستای سرچشمه می گیرد و چرخش بسته ای در ارتفاعات پایین دارد، استفاده می گردد. سرعت توفند ها دست کم 120 کیلومتر بر ساعت است.

شعاع یک توفند از کمتر 220 کیلومتر تا بیش از 800 کیلومتر و عمر آن حدود یک هفته است. توفند کاترینا که در ماه اوت 2005 از دریا به سواحل آمریکا رسید باعث مرگ 1836 تن و آوارگی یک میلیون نفر شد. سرعت این توفند 280 کیلومتر گزارش شده بود که می توانست تا سه برابر بدتر هم باشد!

کولاک برفی

سهمگین ترینش در ایران بوده!

کولاک برفی یا توفان برف یک شرایط جوی نامساعد شامل ریزش برف شدید و وزش باد در دما های بسیار پایین است که به برخاستن و پراکنده شدن برف از سطح زمین و کاهش دید منجر می گردد. این شرایط جوی سخت و توان فرسا در زمستان ها به علت کاهش شدید دمای هوا، باد های شدید و بارش سنگین برف به وجود می آید.

کمترین میزان سرعت باد در این پدیده جوی 56 کیلومتر بر ساعت است. ویژگی دیگر این باد ها طولانی بودن مدت زمان وزش آن هاست که معمولا سه ساعت یا بیشتر به طول می انجامد. سهمگین ترین کولاک جهان در سال 1350 در ایران رخ داد که حدود چهار هزار نفر در آن کشته شدند و به عنوان رکورد در گینس به ثبت رسید.

واژگونی دریاچه

فوران آب از اعماق دریاچه!

فوران لیمنیک یا واژگونی دریاچه نوعی نادر از پدیده های طبیعی است که در آن دی اکسیدکربن محلول در آب دریاچه ناگهان از اعماق آب فوران می نماید و ابری گاز مانند را تشکیل می دهد که قادر به خفه کردن حیات وحش، دام و انسان است. فوران لیمنیک همچنین می تواند باعث ایجاد سونامی گردد، زیرا مقادیر زیاد CO2 می تواند آب زیادی را جابه جا کند.

دانشمندان معتقدند زمین لرزه، فعالیت آتشفشانی و سایر انواع انفجار ها می توانند تحریک نماینده انفجار لیمنیک باشند. فوران لیمنیک سال 1984 در دریاچه مونون کامرون باعث مرگ 37 نفر در کمتر از یک دقیقه شد. فوران بسیار بزرگ تری در سال 1986 که در دریاچه نیوس کامرون رخ داد، 1700 تا 1800 کشته برجای گذاشت.

توفان تندری کثیف

ترکیبی از توفان و فوران آتشفشان!

توفان تندری کثیف که ترکیبی از توفان، رعد و برق و آتشفشان است از شگفت آورترین و نفس گیرترین پدیده های جهان طبیعت است. با توجه به ادغام دو اتفاق بسیار خطرناک و مرگبار طبیعی که یکی همراه با جریان بسیار قوی برق و دیگری شامل سنگ های مذاب و خاکستر هایی با دمای بسیار بالاست، این پدیده بیشتر به صحنه ای از فیلم های هالیوودی یا تفسیر های مختلف موجود از آخرالزمان شباهت دارد.

تفاوت بین توفان تندری کثیف و توفان تندری معمولی این است که در دومی برخورد کریستال های یخ و بار الکتریکی ناشی از آن رعد و برق ایجاد می نماید، اما در توفان تندری کثیف برخورد ذرات خاکستر، سنگ و تکه های یخ و آب موجود در دهانه آتشفشان، رعد و برق های آتشفشانی مهیبی ایجاد می نماید و منظره ای ترسناک و در عین حال چشمگیری را به وجود می آورد که حتی شنیدنش هم دلهره به جان انسان می اندازد!

سوپرسل

همکاری خطرناک رعد و برق با هوای برفی!

سوپرسل یا توفان تندری، نوعی آب وهوای آشفته است که ویژگی آن حضور آذرخش و اثر صوتی آن در جو زمین به نام تندر است. در این پدیده طبیعی رعد و برق همراه با جریانی چرخشی از هوا اتفاق می افتد و به شکل مداومی در جریان رو به بالای هوا در چرخش است.

توفان های تندری معمولا با باران شدید، باد شدید و گاهی با دانه های ریز برف یا تگرگ همراه می شوند و گاهی هم بدون بارش هستند. هرچند این توفان ها بیشتر در بهار و تابستان رخ می دهند، اما ممکن است در هر زمانی از سال اتفاق بیفتند. هر ساله افراد بسیاری با وجود هشدار های پیشین هواشناسی، در توفان های تندری کشته می شوند یا آسیب می بینند.

امواج گرمایی

پخته شدن انسان در چند ثانیه!

موج گرما، دوره ای از هوای بیش از حد گرم است که ممکن است با رطوبت زیاد هم همراه باشد. این اصطلاح هم درباره تغییرات گرمای هوا و هم درباره دوره های فوق العاده گرم که ممکن است فقط یک بار در طول یک قرن اتفاق بیفتد، به کار برده می گردد.

امواج شدید گرما می توانند باعث مرگ هزاران نفر بر اثر گرمازدگی، سوختن یا به عبارتی دیگر پخته شدن انسان ها در چند ثانیه شوند و از بین رفتن فاجعه بار محصولات زراعی را درپی داشته باشند. امواج گرما بین سال های 1999 تا 2001 در آمریکا، 2190 کشته به جای گذاشت درحالی که تلفات ناشی از سیل در همین دوره 880 نفر و تلفات ناشی از توفان 150 نفر برآورد شد.

آتش سوزی جنگل

بزرگ و غیرقابل کنترل!

آتش سوزی از نظر تعداد تلفات خطرناک ترین پدیده طبیعی جهان ست. در این بین، آتش سوزی جنگل، آتش سوزی بزرگ و کنترل ناپذیری است که علل شایع این نوع آتش سوزی ها معمولا رعد و برق و خشکسالی است، اما می تواند نتیجه غفلت یا آتش افروزی انسان ها نیز باشد. این آتش سوزی ها می توانند به مناطق پرجمعیت انسانی و همچنین حیات وحش گسترش پیدا نمایند. طبق آخرین آمار، آتش سوزی جنگل سالانه باعث مرگ 339هزار نفر در سراسر جهان می گردد. از موارد قابل توجه می توان به آتش سوزی سال 1871 در آمریکا که به مرگ حداقل هشت هزار نفر منجر شد اشاره نمود.

ریزش بهمن

مقابله با حجمی نزدیک به 10 تن!

بهمن شامل سرازیر شدن سریع انبوهی از برف و یخ، سنگ و آواری است که در راستا با یکدیگر همراه می شوند و سرعت و حجم شان در طول حرکت افزایش پیدا می نماید. بعضی از انواع بهمن می توانند تا 300 کیلومتر در ساعت سرعت و حجمی بیشتر از 10میلیون تن داشته باشند.

جریانی از توده های برف می تواند مسافت های طولانی در راستا به سمت پایین و حتی برای مسافت کوتاهی راستا سربالایی را بپیماید. مرگبارترین حادثه ریزش بهمن در سال 1970 بر اثر زلزله 9/7 ریشتری در پرو رخ داد و دو شهر بزرگ این کشور یعنی یونگای و رانرایرکا را مدفون کرد و تقریبا هیچ کدام از ساکنان این منطقه زنده نماندند!

تندباد مستقیم

نابودگری با سرعت 100 کیلومتر در ساعت!

این پدیده طبیعی، اما بسیار خطرناک نوع دیگری از رعد و برق است، اما ویژگی خاص تندباد مستقیم، حضور جریان های بسیار سرد هواست. در واقع این پدیده شامل ردیفی از توفان هاست که در طول یا جلوتر از یک جبهه سرد ایجاد می شوند و با باران شدید، وزش باد شدید، تگرگ زیاد، رعد و برق مکرر و گردباد همراه هستند. تندباد مستقیم می تواند تا کیلومتر ها گسترش داشته باشد و همزمان چندین شهر بزرگ را درگیر کند. سرعت تندباد مستقیم گاهی به 100 کیلومتر در ساعت می رسد و طبیعتا هرچیزی را در سر راهش قرار بگیرد، به طور کامل نابود می نماید.

گردباد پیچنده

ابری قیف مانند و گرسنه!

گردباد نوعی پدیده آب و هوایی متشکل از یک سیستم بادی پیچشی است که انواع مختلفی مثل توفان پیچنده یا تورنادو، تنوره دیو و تنوره دریایی را شامل می گردد. توفان پیچنده یا تورنادو که شناخته شده ترین نوع گردباد است، ابر قیف مانندی است که طرف باریک آن با سطح زمین در تماس است و اغلب اوقات ابری از آوار و گردوغبار آن را همراهی می نماید.

این ابر به ابر گرسنه معروف است، چون هر چیزی را که در راستاش قرار بگیرد می بلعد! بیشتر گردباد ها سرعتی کمتر از 177کیلومتر بر ساعت و ارتفاعی به اندازه 76 متر دارند و پیش از پراکنده شدن مسافتی حدود چندین کیلومتر را می پیمایند.

قدرتمندترین گردباد ها می توانند سرعتی بیش از 483 کیلومتر بر ساعت و گستره ای بیش از 3 کیلومتر داشته باشند. گردباد ها در تمام قاره های جهان به جز قطب جنوب دیده شده اند. گردباد مرگبار سال 1989 در داکا پایتخت بنگلادش 1300 کشته برجای گذاشت که یکی از مرگبارترین آن ها به شمار می رود.

رانش زمین

دیگر از زمین لرزه نترسید!

زمین لغزه یا زمین لغزش یا رانش زمین به اشکال مختلفی از حرکت های توده ای زمین گفته می گردد. حرکت لایه های زمین در این پدیده ممکن است بسیار کند باشد (تنها چند میلی متر در سال) یا با سرعت بسیار زیاد رخ دهد و تأثیرات مصیبت باری به جا بگذارد. معمولا عوامل محرک رانش زمین مانند سیل، توفان یا زمین لرزه بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و درنتیجه رانش زمین اغلب نادیده گرفته می گردد. اما زمین لغزش ها درحقیقت تلفاتی بیشتر از آتش سوزی ها و گردباد ها به همراه دارند. مرگبارترین زمین لغزه در سال 1920 به دنبال یک زلزله 8/7 ریشتری در چین رخ داد و جان تقریبا 100هزار نفر را گرفت.

توفان ماسه ای

شن و ماسه، سوار بر باد!

توفان شن یا توفان ماسه ای یک پدیده هواشناسی است که در مناطق خشک و نیمه خشک رخ می دهد. توفان شن که به طور عامیانه به آن توفان گرد و غبار هم گفته می گردد، هنگامی رخ می دهد که وزش باد شدید شن و ماسه را از سطح زمین به هوا بلند کند. مناطق خشک آفریقای شمالی و شبه جزیره عربستان منابع اصلی گرد و غبار در کره زمین به شمار می آیند.

گفته می گردد مدیریت ضعیف زمین های خشک ازجمله بی توجهی به سیستم آیش بندی، باعث افزایش گستره و دفعات توفان گرد و غبار از حاشیه های بیابانی و تغییر آب و هوای محلی و جهانی شده است. توفان های گردوغباری که در سال های اخیر در هند، عراق، چین و مصر رخ داد، ده ها کشته به جای گذاشت و نباید بی توجه از کنار این مسئله گذشت.

توفان یخ

دفن شدن زیر لایه ای از یخ!

توفان های یخی از باران منجمد تشکیل شده اند. قطرات باران به لایه ای نازک از هوایی با دمای زیر نقطه انجماد که درست در نزدیکی سطح زمین قرار گرفته است، وارد می شوند و در تماس با زمین، درختان، خودرو ها و اشیای دیگر یخ می زنند.

توفان های یخ به شکل وحشتناکی هرچیزی را که در منطقه وجود داشته باشد زیر لایه ای از یخ دفن می نمایند. این لایه یخی آن قدر سنگین است که می تواند درختان را به دو نیم و خیابان ها و پیاده رو ها را به لایه صاف و کلفتی از یخ تبدیل کند.

یخ همچنین می تواند وزن شاخه درختان را 30 برابر کند. در آمریکا توفان های یخی بیشتر در ماه های دسامبر و ژانویه روی می دهند. پدیده توفان یخ، یکی از خطرناک ترین پدیده های طبیعی به شمار می آید و جان بسیاری از انسان ها را در طول زمستان های بسیار سرد می گیرد.

منبع: برترین ها

به "مرگبارترین پدیده های طبیعی که نامشان را کمتر شنیده اید" امتیاز دهید

1 کاربر به "مرگبارترین پدیده های طبیعی که نامشان را کمتر شنیده اید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگبارترین پدیده های طبیعی که نامشان را کمتر شنیده اید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید