ریل های ماشین دودی دوره قاجار در شهر ری کشف شد

به گزارش مجله عینک آفتابی، ریل ماشین دودی قاجارها

در ادامه عملیات های عمرانی شهرداری شهر ری، این بار به کشف ریل ماشین دودی قاجارها که از آن دوره باقی مانده در خیابان فدائیان اسلام و در مقابل امامزاده عبدالله تهران منجر شد. بر اساس گزارش ایسنا، محسن شیخ الاسلامی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با اعلام این خبر توضیح داد: به دنبال انجام عملیات عمرانی در پیاده رو خیابان فداییان اسلام در شهر ری و در مقابل امامزاده، پایه های ریل ماشین دودی دوره قاجار به مساحت حدود 40 متر نمایان شد، بنابراین در نخستین قدم این جهت و ریل های تعیین شده باید بازسازی شوند و با کمک دستگاه هایی مانند شهرداری، ریل ماشین دودی قاجارها و خود آن نیز به صورت نمادین در کنار همان پایه قرار گیرد، چون ریل به دست آمده در کنار همان ماشین هویت پیدا می کند. با خبرنگاران همراه شوید تا در مورد این خبر بیشتر بدانیم.

ریل های ماشین دودی دوره قاجار در شهر ری کشف شد

او با بیان این که اثر به دست آمده، هویت صنعتی و مدرنیته شدن تهران است، تاکید کرد: این نقطه می تواند بخشی از هویت حمل و نقل درون شهری منطقه نیز باشد. شیخ الاسلامی با بیان این که دستگاه هایی مانند مترو می توانند در هویت دادن به این منطقه دخیل باشند، اضافه کرد: این سازه قدمت صنعت حمل و نقل ریلی و درون شهری تهران را نشان می دهد که خود بخشی از هویت منطقه شهر ری است، بنابراین باید به خوبی حفظ شود، از طرفی نخستین قدم این است که آن پایه ها حفظ و ریل ماشین دودی قاجارها بازسازی شود. امیر مسیب رحیم زاده، مدیر اداره میراث فرهنگی شهر ری می گوید: در بحث کف سازی شهرداری ری، کارگران به این ریل ها برخورد کردند که بر اساس صحبت های اجرا شده با شهردار ری و مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، باید نسبت به احیا و حفظ محدوده ای که ریل در آن به دست آمده است، اقدامات لازم انجام شود.

او با اشاره به این موضوع که صحبت های اجرا شده برای طراحی و بازسازی این راستا و قرار دادن ماشین دودی در کنار ریل به دست آمده در مراحل اولیه است، اضافه کرد: ماشین دودی متعلق به همان دوره اکنون در حیاط مترو شهرری واقع شده است، بنابراین باید رایزنی ها در این زمینه نیز انجام شود، هر چند شهرداری منطقه نیز نسبت به این کار رضایت خود را اعلام کرده است. وی همچنین درباره رایزنی با مالکان مغازه های قرار گرفته در این راستا برای تعبیه یک راستا گردشگری، از رضایت مالکان و لزوم رایزنی بیشتر با آن ها بعد از سرانجام بازسازی ها خبر داد. نام ماشین دودی در تهران قدیم به اولین خط آهن ایران گفته می شده که بین تهران و شهر ری کشیده شده بود. علت این نامگذاری بخاری بود که از دودکش قطار آن خارج می شد.

این راه آهن در سال 1261 خورشیدی در دوره ناصرالدین شاه ساخته شد که امتیاز آن را یک مهندس فرانسوی به نام مسیو بواتال به نمایندگی از یک شرکت بلژیکی از ناصرالدین شاه گرفت. شاید بتوان گفت ریل ماشین دود قاجارها نخستین خط تراموای تهران بوده است. این ماشین دودی دارای دو ایستگاه بود. نقطه شروع آن خط نزدیک خیابان دروازه خراسان (میدان قیام و پارک کوثر فعلی) و نقطه سرانجامی جلوی در شاه عبدالعظیم در شهر ری بود. در شروع هر بار به هنگام راه افتادن قطار، بچه ها و بچه ها سنگ زیادی به ماشین دودی پرتاب می کردند. این وسیله جدید مورد پذیرش مردم تهران واقع نشد و در مدت کوتاهی با ورشکست شدن این شرکت بلژیکی، تراموا در تهران به بایگانی تاریخ سپرده شد.

در شروع کار ماشین دودی مردم کنجکاو تهران برای آشنایی با پدیده جدیدی که به شهرشان آمده بود به محل گارماشین که ایستگاه ماشین دودی بود می رفته، ولی هیچ کس جرات و تمایل برای سوار شدن به آن را نداشت. تا اینکه ناصرالدین شاه برای اولین بار با گروه زیادی از مقامات مملکتی با ماشین دودی به شهرری مسافرت کرد و همین مسئله باعث تشویق مردم به استفاده از ماشین دودی شد. این راه آهن در سال های دهه 1341 تعطیل شد و اکنون باقی مانده آن ماشین در حیاط مترو شهر ری و بخش دیگر آن در بخشی از فضای پارک ملت قرار گرفته است. البته که اکنون با پیدا شدن ریل ماشین دودی قاجارها برنامه ای برای بازسازی آن صورت خواهد گرفت.

منبع: الی گشت

به "ریل های ماشین دودی دوره قاجار در شهر ری کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریل های ماشین دودی دوره قاجار در شهر ری کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید