برای فوتسال طرحی نو دراندازیم

به گزارش مجله عینک آفتابی، فوتسال ایران بعد از موفقیت در جام جهانی 2008 و ناکامی در 2012، حالا به افتخار بزرگی دست پیدا کرده و برای این که روند این پیروزی ها سینوسی نشود، نیازمند طرحی نو از جانب فدراسیون فوتبال است.

برای فوتسال طرحی نو دراندازیم

به گزارش مجله عینک آفتابی، تیم ملی فوتسال ایران دیروز در بازی رده بندی جام دنیای 2016 کلمبیا مقابل تیم ملی پرتغال به فزونی رسید و در جایگاه سوم جام دنیای ایستاد. شاید اگر قبل از جام دنیای نظرسنجی از کارشناسان و اهالی فوتسال درباره عملکرد تیم ملی می شد، کمتر کسی به مقام سومی این مسابقات اشاره می کرد و با توجه به تدارک ضعیف و حواشی که به وجود آمده بود، اغلب پیش بینی ها به صعود تا یک چهارم نهایی ختم می شد. با این حال ملی پوشان فوتسال ایران با این تدارک ضعیف به کلمبیا رفتند و کاری کردند کارستان. شاگردان ناظم الشریعه از صفر، 100 ساختند و پنجره جدیدی را به روی فوتسال ایران گشودند.

اما اکنون که مسابقات به پایان رسیده، وقت گفتن حقایق است. تمام کارشناسان به تدارک ضعیف ایران برای جام دنیای اذعان کرده اند و در ادامه همین مطلب، با بررسی برنامه تیم های برتر دنیا، به این حقیقت خواهیم رسید اما در این بین کتمان مسئولان فدراسیون فوتبال جای تامل دارد. فدراسیونی که بیشترین افتخاراتش را از فوتسال دارد و در حالی که فوتبال نتوانسته در دنیا عرض اندام کند، این فوتسال است که باعث شده فدراسیون فوتبال در دنیا سرش را بالا بگیرد اما امکانات ضعیف فوتسال ایران نه تنها از سوی فدراسیون نشین ها رد می شود بلکه به تداوم این وضعیت نیز اشاره می کنند.

اظهارنظر کفاشیان در مورد امکانات تیم ملی فوتسال برای جام دنیای: همه چیز خوب بود و همه امکانات هم هست. ما با همین وضعیت توانسته ایم در آسیا به عنوان بهترین تیم باشیم و قهرمانی این قاره شویم.

چنین تفکری از جانب سرپرست کمیته فوتسال برای آینده این رشته مناسب نیست. البته این تفکر سال هاست بر فوتسال سایه افکنده و مسئولانش تصور می کنند با کمترین هزینه هم می توان فوتسال را اداره کرد و حتی به موفقیت های دنیای نیز رسید. اما نتایج چند سال اخیر فوتسال ایران نشان می دهد بی توجهی ها کار خودش را کرده بود و موفقیتی هم که در جام دنیای 2016 نصیب فوتسال ایران شده، به خاطر داشتن بازیکنانی است که به گواه همه کارشناسان بهترین تیم تاریخ فوتسال ایران را تشکیل می دهند.

تدارک ضعیف برای تیم ملی فوتسال در مرحله گروهی جام دنیای نمود پیدا کرد و اگر غیرت و تعصب ملی پوشان ایران مقابل برزیل نبود، چنین افتخاری رقم نمی خورد و فوتسال ایران بازهم چند سال به عقب برمی گشت.

سید مهدی ابطحی درباره امکاناتی که برای فوتسال اختصاص داده می شود به مجله عینک آفتابی گفت: فوتسال ایران به موفقیتی رسید که امکاناتش در حد آن نبود. اداره کردن فوتسال به شکل فعلی اصلا درست نیست. فوتسال ما بسیار بزرگ تر از تشکیلات آن است. این رشته، بهترین نتایج را در بین رشته های تیمی ورزش ایران کسب کرده است اما تشکیلات آن بسیار کوچک است. پتانسیل فوتسال ایران بسیار بالاست و باید از آن به نحو احسن بهره برداری شود. شما شک نکنید فوتسال ایران نوسانات بسیاری داشته و خواهد داشت. ممکن است این نتیجه سال ها تکرار نشود اما باید به فکر بود و این شرایط خوب را حفظ کرد. در همین مسابقات ما نوسان داشتیم و شروع تیم ملی بسیار ضعیف بود.

مهدی ابطحی اعلام کرد: باید نسبت به فوتسال تغییر نگرش ایجاد شود. ما این درخواست را از فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش داریم تا به این رشته اهمیت بیشتری دهند. شما ببینید در فوتبال چقدر هزینه می شود و چقدر بازدهی دارد اما فوتسال با کمترین امکانات جزو چهار تیم برتر دنیا می شود.

حال در ادامه نگاهی می اندازیم به تدارکی که تیم های برتر فوتسال دنیا برای جام دنیای دیده اند:

اسپانیا

نایب قهرمان دوره قبل که در مرحله یک چهارم نهایی با شکست مقابل روسیه از رسیدن به نیمه نهایی بازماند، دو ماه قبل از این مسابقه ها وارد اردو شده بود. این تیم با برپایی اردویی در پرتغال با تیم های ازبکستان و پرتغال دیدار محبت آمیز برگزار کرد. همچنین یک بازی با ویتنام و دو بازی با مصر از دیگر برنامه های اسپانیا پیش از جام دنیای 2016 بود.

برزیل

مدافع عنوان قهرمانی یک ماه قبل از جام دنیای استارت زد و تنها چهار بازی با آرژانتین برگزار کرد. قبل از اینکه سلسائو به مصاف آرژانتین برود قرار بود با ایران دیدار محبت آمیز برگزار کنند، اما به دلیل مشکل مالی و عدم توانایی حضور ایران در برزیل، این بازی ها لغو و آرژانتین جایگزین ایران شد. برزیل همچنین در تورنمنتی چهارجانبه به مصاف تیم های مطرح آمریکای جنوبی رفت و چند روز قبل از جام دنیای نیز با جزایر سلیمان دیدار کرد.

ایتالیا

یکی از شگفتی های جام دنیای حذف ایتالیا با شکست مقابل مصر بود اما این تیم نیز تدارک ویژه ای برای جام دنیای دیده بود. لاجوردی پوشان دو ماه قبل از جام دنیای وارد اردو شدند و دو بازی محبت آمیز با اسلواکی و دو بازی با مجارستان انجام دادند و چند روز قبل از مسابقه ها نیز به مصاف اوکراین، پاناما و ازبکستان رفتند.

پرتغال

حریف ایران در دیدار رده بندی تدارک بسیاری برای این مسابقه ها دیده و با میزبانی از اسپانیا و ازبکستان، تورنمنت سه جانبه ای را در کشورش برگزار کرد بود. پرتغالی ها در این تورنمنت دو بار به مصاف اسپانیا رفتند و یک بازی هم با ازبکستان برگزار کردند. این تیم همچنین در سایر بازی های تدارکاتی اش به مصاف موزامبیک، کاستاریکا و مراکش رفت.

ازبکستان

تیمی که بعد از جام ملت های 2014 رو به فروپاشی رفت با میزبانی از این مسابقه ها در سال 2016 و به خدمت دریافت مربی مطرح اسپانیایی، جان دوباره ای گرفت و بعد از صعود به جام دنیای، برنامه ریزی بلندمدتی برای مسابقه ها داشت. ازبک ها در تورنمنت پرتغال شرکت کرده و با تیم های اسپانیا و پرتغال مصاف کردند. همچنین در حالی که قرار بود ایران در ایتالیا به مصاف این تیم برود، ازبکستان حریف این تیم شد.

اما برنامه ریزی ایران برای جام دنیای چه بود؟ ملی پوشان در تورنمنت تایلند به مصاف ژاپن، قزاقستان و تایلند رفته و سپس در مشهد دو بازی محبت آمیز با ازبکستان برگزار کردند. وضعیت نامناسب سالن محل تمرین ملی پوشان در کمپ تهران و لباس های بی کیفیت از همان ابتدا تمرکز را از تیم گرفت و کار به جایی رسید که بازیکنان قبل از نیمه نهایی سکوت را شکستند و در اقدامی هماهنگ به وضعیت نامناسب اردوها اعتراض کردند.

به نظر می رسد حالا که فوتسال ایران بیش از پیش در جهت رشد قرار گرفته و اقبال عمومی را هم با خود به همراه دارد، باید برای آینده آن طرحی نو درانداخت. فوتسالی که بر اساس آمارهای موجود بیشترین بازیکن را در بین تمام رشته ها در سراسر کشور دارد و اولین گزینه اغلب ورزشکاران حرفه ای و غیرحرفه ای، فوتسال است. بدون شک یکی از حلقه های مفقوده فوتسال در سال های اخیر برنامه ریزی بلند مدت است. حضور ایران در جام دنیای فوتسال همیشه مسجل بوده و می توان از یک سال قبل از مسابقات برای برگزاری بازی های تدارکاتی رایزنی کرد. متاسفانه رسم بدی در ورزش ایران وجود دارد و مسئولان حاضرند امکانات ضعیفی به بازیکنان بدهند اما در عوض پاداش خوبی برای موفقیت مشخص می کنند.

کمیته فوتسال قبل از جام دنیای 2016 با تیم های برزیل، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا برای بازی محبت آمیز مذاکره کرده بود، اما جواب مشترکی که تمام این کشورها به ایران داده بودند، خالی نبودن تقویمشان بود. گلایه اصلی کادرفنی تیم ملی نیز، نبود بازی های تدارکی مناسب بود اما فوتسال ایران با قرار دریافت بین چهار تیم برتر دنیا می تواند هر تیمی که اراده می کند را برای بازی محبت آمیز هماهنگ کرده و این نقیصه را بر طرف کند تا همچنان در آسیا پادشاهی کرده و در آسمان ستاره های دنیا فوتسال بدرخشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برای فوتسال طرحی نو دراندازیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای فوتسال طرحی نو دراندازیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید