همه چیز در خصوص پروتز سینه؛ روش انجام، هزینه و مراقبت های لازم

به گزارش مجله عینک آفتابی، پروتز سینه یکی از جراحی های زیبایی برای بانوانی است که سینه های نامتقارن دارند، از سایز سینه خود راضی نیستند یا بافت سینه آنها به دلایل پزشکی تخلیه شده است. این جراحی عموما یک عمل بی خطر به حساب می آید، اما خوب است که قبل از انجام آن اطلاعات کاملی داشته باشید.

همه چیز در خصوص پروتز سینه؛ روش انجام، هزینه و مراقبت های لازم

سرویس آرایش و زیبایی - پروتز سینه نوعی جراحی برای بزرگ کردن سینه است که طی انجام آن نوعی ایمپلنت (معمولا از جنس سیلیکون) درون بافت سینه یا ماهیچه های قفسه سینه قرار داده می گردد. برای برخی از زنان این جراحی راهی برای افزایش حس اعتماد به نفس است و برای برخی دیگر، انجام این عمل بمنظور بازسازی بافت سینه به دنبال برخی شرایط پزشکی مانند سرطان پستان انجام می گردد. اگر شما نیز به انجام این جراحی زیبایی فکر می کنید، حتما پس از مطالعه این مقاله، برای مشورت تکمیلی به یک جراح پلاستیک مراجعه کنید و اطلاعات کاملی در مورد این جراحی همراه با خطرات، عوارض و مراقبت های بعد از آن کسب کنید.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از مطلب جراحی پروتز سینه مد نظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده اند، می توانید به موضوع دلخواه خود برسید:

1. علت انجام جراحی پروتز سینه

2. روش انجام عمل

3. خطرات پروتز سینه

4. مراقبت های لازم بعد ازعمل

5. هزینه انجام عمل

6. علائم نگران نماینده بعد از جراحی پروتز

7. سایر روش های بزرگ کردن سینه

تکنیک های بزرگ کردن سینه

همانگونه که تا با اینجا متوجه شده اید یکی از روش های بزرگ کردن سینه، انجام عمل پروتز سینه است؛ در ادامه ابتدا بطور کامل شما را با این عمل جراحی آشنا نموده و در ادامه با سایر روش ها و تکنیک های مرسوم برای بزرگ کردن سینه آشنا خواهید شد.

1. بزرگ کردن سینه به روش ایمپلنت یا پروتز سینه

به طور کلی زنان لاغر اندام، بافت کافی برای پیوند زدن (بافت هایی که از پشت، شکم، باسن یا ران بدست می آید) که یکی از روش های برزگ کردن سینه است را ندارند؛ بنابراین در این گروه از زنان بهترین روش برای اصلاح سینه استفاده از یک پروتز سیلیکونی یا ایمپلنت سینه است که انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارد. البته اخیرا ایمپلنت هایی وارد بازار شده اند که مورد تایید متخصصین نیستند. پروتز مناسب از دیدگاه متخصصان مدل های نرم، حالت دار و بافت دار است که نشتی ندارند. ایمپلنت باید بر اساس اندازه سینه بیمار و همچنین مطابق با خواسته او انتخاب گردد.

علت انجام جراحی پروتز سینه

انجام جراحی پروتز سینه در موارد زیر می تواند به شما یاری کند:

  • درصورتی که فکر می کنید سینه های شما خیلی کوچک است
  • اگر قصد دارید فرم سینه ها خود را بعد از بارداری اصلاح کنید
  • اگر قصد دارید سینه های نامساوی و نامتقارن خود را که بعد از جراحی های خاص یا سایر شرایط پزشکی بد فرم شده اند، مجددا زیبا و خوش فرم کنید
  • اگر به هر دلیلی حس خوبی نسبت به پستان های خود نداشته و قصد دارید با انجام این عمل، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

اهداف خود را از این حراجی با پزشک در میان بگذارید تا بتوانید درباره اینکه آیا نتایج مطابق خواسته شما خواهند بود یا نه، بهتر تصمیم بگیرید.

روش انجام عمل

جراحی بزرگ کردن سینه به وسیله پروتز، تحت شرایط بیهوشی عمومی انجام می گردد و حدود 2 الی 3 ساعت به طول می انجامد. بعد از جراحی بیمار یک شب در بیمارستان بستری و صبح روز بعد مرخص می گردد.

طی انجام این عمل، ایمپلنت به وسیله برشی که زیر بغل زده می گردد، با استفاده از تکنیک آندوسکوپی وارد بافت سینه شده تا هیچ جای زخمی بعد از جراحی روی سینه قابل مشاهده نباشد. درصورتی که پوست و لایه های چربی ناحیه سینه ضخیم باشند، ایمپلنت زیر عضله سینه ای بزرگ قرار می گیرد، اما عضله سینه ای بزرگ یا عضله پکتورال برای پوشش دادن قسمت تحتانی ایمپلنت کفایت نمی نماید. بنابراین روش های ویژه ای به کار می رود تا از این قسمت ها حمایت گردد. در غیر این صورت پروتز سینه بعد از مدتی افتاده و سینه را آویزان می نماید؛ نتیجه این پیشامد بوجود آمدن ظاهری زشت در سینه ها خواهد بود.

درحال حاضر اعتقاد رایج بر این است که این کپسول سازی دور ایمپلنت ناشی از کلونیزاسیون باکتری هاست. کلنی های باکتری می توانند یک زیست لایه تشکیل دهند که در مقابل آنتی بیوتیک های اطراف ایمپلنت مقاوم هستند. درطول جراحی توجه ویژه ای به پیشگیری از تشکیل این زیست لایه ها می گردد و ایمپلنت پیش از استفاده در یک محلول آنتی بیوتیکی شسته و خیس می گردد. با توجه به تحقیقات صورت گرفته کپسول سازی تقریبا در 20 درصد موارد اتفاق می افتد و درصد کمی از این تعداد دچار درد و تغییر شکل سینه می شوند، به طوری که برداشتن ایمپلنت ضرورت پیدا می نماید. به علاوه ماده غیر بیولوژیکی ایمپلنت می تواند آلوده و باعث عفونت باکتریایی گردد که برای درمان آن پروتز باید حذف گردد، اما خوشبختانه چنین التهاب باکتریایی بسیار نادر است.

انواع شکل پروتز سینه

همانگونه که تا اینجا متوجه شدید، پروتز سینه از جنس سیلیکون است؛ سیلیکون ماده ای است که با بافت بدن سازگار است و به طور گسترده در پزشکی کاربرد دارد. البته این واقعیت که سیلیکون یک بافت بیولوژیکی زنده نیست، می تواند ایجاد مشکل کند؛ زیرا هیچ جریان خونی در آن وجود ندارد. از اینرو گاهی بدن آغاز به رد کردن این بافت می نماید. بدن می تواند یک پوسته محافظ یا یک کپسول در اطراف پروتز ایجاد کند و این کپسول می تواند چنان ضخیم باشد که آغاز به فشردن ایمپلنت کند و این موضوعی آغازی برای درد سینه و تغییر شکل آن باشد.

به طور کلی ایمپلنتی که درون سینه قرار می گیرد، به دو شکل موجود است:

  • پروتز گرد

همانطور که از نام این پروتزها تعیین است، گرد هستند و برای کسانی که سینه ای نرم و برجسته می خواهند، مناسب است. این نوع پروتز ها اغلب با جراحی اصلاحی همراه هستند، از طرف دیگر پروتز به صورت تکرار شونده در حال چرخش است.

  • پروتز سینه قطره ای یا آناتومیکال

این نوع پروتز شکلی طبیعی تری دارد و افرادی که بافت سینه خود را از دست داده اند یا سینه آنها بافت کافی ندارد، مناسب است. همچنین برای اصلاح سینه های نامتقارن و صاف، پروتز سینه قطره ای یا آناتومیکال گزینه ایده آلی محسوب می گردد.

خطرات پروتز سینه

پروتز سینه شما را در معرض خطراتی قرار می دهد که اصلاح هر یک از این خطرات و عوارض ممکن است به جراحی بیشتر، حذف یا جایگزینی پروتز احتیاج داشته باشد. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تشکیل یک کپسول منقبض در اطراف پروتز به عنوان یک عامل دفاعی بدن (انقباض کپسولی)
  • درد سینه
  • عفونت
  • تغییر در نوک سینه و عصب های حسی این منطقه
  • نشت یا پارگی پرتز

سازمان غذا و داروی آمریکا ارتباطی احتمالی میان پروتز سینه و رشد بیش از حد سلول های آناپلاستیک (سرطانی نادر در سیستم ایمنی بدن) را شناسایی نموده است. این سازمان اعتقاد دارد زنانی که جراحی پروتز سینه را انجام داده اند، احتمالا بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند. البته تحقیقات بیشتری در رابطه با درک کامل این ارتباط مورد احتیاج است.

مراقبت های لازم بعد از پروتز سینه

  • بعد از جراحی پروتز سینه، بیمار باید تا 8 روز و تا زمانی که بخیه ها کشیده شوند، از انجام فعالیت فیزیکی دوری کند
  • در طی عمل جراحی، یک catcher (لوله فلزی یا لاستیکی که برای تخلیه مواد یا مشاهده بافت، وارد مجاری بدن می نمایند) زیر سینه قرار می گیرد که مایع بافتی فراوری شده زیر زخم را تخلیه کند. این تخلیه تا زمانی که این ترشحات وجود داشته باشند (1 تا 7 روز)، در بدن باقی می ماند
  • روز بعد از جراحی می توانید دوش بگیرید
  • برای حفظ و مراقبت از پروتز سینه، به مدت دو هفته باید از یک کمربند طبی بهره ببرید
  • شما می توانید با نظر پزشک، یک هفته بعد از جراحی به فعالیت های عادی خود بازگردید

مسائل احتمالی

  • در اولین روز های پس از عمل ممکن است سینه دردناک باشد، بنابراین ضروری است در این مدت از فعالیت های فیزیکی یا رانندگی اجتناب کنید.
  • عوارضی مانند خونریزی، عفونت زخم و... نیز ممکن است بعد از جراحی بزرگ کرن سینه رخ دهند. البته احتمال بروز این عوارض بسیار اندک است.

هزینه بزرگ کردن سینه در ایران

در همه جای جهان به جز ایران، جراحی های زیبایی بسیار پر هزینه هستند. ایران عنوان یکی از ارزان ترین کشور ها برای انجام جراحی های زیبایی در جهان را دارد، به طوری که مراجعینی از سراسر جهان برای انجام این نوع جراحی به ایران سفر می نمایند. جراحی بزرگ کردن سینه و همچنین هزینه ویزیت، بیهوشی و... در ایران چیزی در حدود 1500 تا 2500 دلار هزینه دارد، اما این هزینه در انگلستان 10000 دلار، در استرالیا 12000 دلار، در کانادا 7000 دلار، در تایلند 4000 دلار، در ایالات متحده آمریکا 6000 دلار و در ترکیه 4500 دلار است.

شیوه انجام جراحی پروتز سینه در ایران

پروتز سینه در ایران در کلینیک یا بیمارستان های مدرن و به دست جراحان زیبایی متخصص انجام می گردد. در طی این عمل شما ممکن است به صورت موضعی بی حسی دریافت کنید یا بیهوش شوید. جراحی شامل قرار دادن ایمپلنت در زیر بافت سینه یا ماهیچه های قفسه سینه است. مراحل این جراحی عبارتند از:

  • ایجاد برش

بسته به آناتومی سینه شما و شکل مورد نظرتان، برش های مختلفی در امتداد لبه پایینی، زیر بغل یا بالای ناف ایجاد می گردد.

  • قرار دادن ایمپلنت

ایمپلنت به وسیله برشی که در مرحله قبل ایجاد شده است، زیر عضله قفسه سینه یا پشت بافت پستان قرار داده می گردد.

  • بخیه زدن

بستن شکاف بافت سینه به وسیله بخیه های قابل جذب انجام می گیرد و برش های پوستی توسط چسب های پزشکی مخصوص بسته می شوند. این جراحی تقریبا یک الی یک ساعت نیم زمان می برد و شما در همان روز جراحی با نظر پزشک، قادر به ترک بیمارستان خواهید بود.

بعد از جراحی بزرگ کردن سینه

روند بهبودی بعد از پروتز سینه، 10 الی 14 روز طول می کشد. خونریزی خفیفی نیز ممکن است در روز های اولیه پس از جراحی وجود داشته باشد، اما نگران آن نباشید و طبق دستورالعمل پزشک عمل کنید. همچنین ممکن است در طی 5 روز اول بهبودی، درد شدیدی را نیز تجربه کنید که به مرور کاهش می یابد.

تورم، کبودی و حساسیت پوستی در طول این دوره و گاهی حتی بعد از آن طبیعی است. در این مدت باید فعالیت های فیزیکی خود را کاهش دهید. پس از آن دوباره به روال عادی زندگی خود باز خواهید گشت.

بلافاصله بعد از پروتز سینه، شما نتیجه را مشاهده خواهید کرد. با این حال، برای دیدن نتیجه نهایی، باید چند هفته صبر کنید تا تورم کاهش یابد و زخم های پوستی بهبود یابند.

علائم نگران نماینده بعد از جراحی پروتز

طبیعتا بعد از جراحی پزشک شما زمان هایی را برای معاینه و آنالیز وضعیت پروتز سینه مقرر می نماید، اما در صورتی که هر یک از علائم زیر را بعد از جراحی مشاهده کردید، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • افزایش ورم سینه و کبودی ها
  • افزایش قرمزی در محل زخم ها
  • ترشحات بدبو یا زرد رنگ که بند نمی آیند
  • ضعف عمومی بدن
  • درد شدید که با وجود دارو، تسکین پیدا نمی نماید
  • حساسیت نسبت به داروها
  • تجربه تب بالای 38 درجه
  • درد در قفسه سینه، تنگی نفس و ضربان غیرعادی قلب

انواع ایمپلنت سینه در ایران

ایمپلنت سینه پروتز هایی هستند که شکل، اندازه و برجستگی سینه را تغییر می دهند. آن ها از جنس سیلیکون یا ایمپلنت سالین هستند. ایمپلنت سالین برای زنان بالای 18 سال و ایمپلنت سیلیکونی برای زنان بالای 22 سال مورد استفاده قرار می گیرد. نوع ایمپلنتی که درون سینه شما قرار می گیرد، تاثیر زیادی بر شکل و ظاهر آن می گذارد. در ایران، ایمپلنت های منتور (mentor) مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا، به صورت حرفه ای و با موفقیت استفاده می شوند.

ثابت شده است که ایمپلنت های منتور، یکی از ایمن ترین و موثرترین نوع ایمپلنت ها هستند. آن ها در میان افرادی که تحت عمل جراحی زیبایی قرار گرفته اند، میزان 95 درصد رضایت را کسب نموده اند. تحقیقاتی که روی 1898 فردی که به مدت 6 سال از ایمپلنت منتور نموده بودند، انجام شد، نشان داد که میزان پارگی پروتز 1/1 درصد و میزان انقباض کپسولی 9/8 درصد بوده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که این ایمپلنت ها بسیار موثر هستند.

سوالات رایج در رابطه با بزرگ کردن سینه به وسیله پروتز

1. آیا پروتز سینه برای من مناسب است؟

جراحی بزرگ کردن و اصلاح سینه با پروتز، برای شما مناسب است اگر:

  • سینه هایتان به طور کامل رشد نموده اند، اما اندازه آن ها مورد پسند شما نیست.
  • سینه های شما به دلیل افزایش سن یا دلایل دیگر کم حجم شده اند.
  • اعتماد به نفس شما کاهش پیدا نموده است، زیرا احساس می کنید به دلیل کوچکی سینه، زنانگی خود را از دست داده اید.
  • سینه های شما نامتقارن هستند.
  • مهم تر از همه شما باید در طول جراحی در سلامت کامل باشید و در حال شیردهی یا دوران باردار نباشید.

2. آیا بزرگ کردن سینه با پروتز بی خطر است؟

طبق گزارشات، ماموپلاستی تقویتی یا عمل بزرگ کردن سینه، یک روش بی خطر است. در حقیقت دو نوع خطر وجود دارند که ممکن است ذهن بیماران را مشغول نمایند:

  • عوارض عمدهخطرات عمده و اصلی مرتبط با جراحی بزرگ کردن سینه شامل پارگی ایمپلنت، از دست دادن حساسیت نوک سینه و انقباض کپسولی است. این عوارض به ندرت رخ می دهند (کمتر از 5 درصد موارد) و در صورت وقوع قابل مدیریت هستند.
  • عوارض جزئیعوارض جزئی آن هایی هستند که ممکن است بعد از هر عمل جراحی رخ دهند؛ شامل درد، تورم، عفونت، واکنش بدن به بیهوشی و... با این حال جای نگرانی نیست زیرا همه این عوارض گذرا هستند و در صورت مراقبت و پیشگیری به راحتی اجتناب می شوند.

3. آیا اثرات زخم بر بدن می ماند؟

جای زخم پس عمل جراحی یکی از مهم ترین نگرانی های کسانی است که به پروتز سینه فکر می نمایند. پروتز به وسیله یک برش درون سینه قرار می گیرد، بنابراین ممکن است جای زخم بر بدن شما باقی بماند. با این حال خبر خوب این است که این زخم ها زیر سینه هستند و اصلا در معرض دید قرار نمی گیرند. به علاوه، پس از یک سال، این زخم ها به مرور بهبودمی یابند و خیلی زود هیچ اثری از آن ها باقی نخواهد ماند.

روش های از بین بردن جای زخم و بخیه قدیمی

4. پروتز سینه چقدر دوام دارد؟

اثر پروتز برای بزرگ کردن سینه بلند مدت است، اما نمی توان آن را دائمی دانست. اکثر ایمپلنت ها بیش از 20 سال سرجای خود بدون هیچ مسئله ای باقی می مانند. با این حال ممکن است برخی زنان 8 الی 10 سال بعد احتیاج به ترمیم یا جایگزینی پروتز داشته باشند. این مورد در صورتی است که فرد دچار عوارض جانبی این جراحی گردد یا اینکه پروتز از جای خود تکان خورده باشد.

5. آیا این جراحی با درد همراه است؟

عمل جراحی پروتز سینه، آنقدر که به نظر می رسد با درد همراه نیست. اگر جراح کار خود را به درستی انجام دهد، سینه با حداقل درد بهبود پیدا می نماید. با این وجود شما ممکن است تا چند روز پس از جراحی احساس درد، ناراحتی و گرفتگی داشته باشید. گاهی نیز ممکن است دچار درد شدید در ناحیه سینه شوید و نوک سینه شما تا دو هفته نسبت به لمس حساس باشد و احساس درد کنید. در صورت درد شدید شما می توانید از مسکن ها بهره ببرید.

6. آیا بعد از جراحی پروتز برای بزرگ کردن سینه می توانم از لباس زیر استفاده کنم؟

این یک سوال رایح است. اگرچه تفکر عمومی بر علیه پوشیدن لباس زیر بعد از پروتز است، اما برخی پزشکان اجازه می دهند بعد از عمل، از سینه بند های ورزشی یا مخصوص بهره ببرید. پروتز سینه، تا چند روز بعد از جراحی زمان احتیاج دارد تا در جای خود قرار بگیرد، بنابراین توصیه می گردد که تا چند روز پس از عمل از پوشیدن هرگونه لباس زیر خودداری کنید.

سایر روش های بزرگ کردن سینه

2. بزرگ کردن سینه با پیوند بافت چربی

یکی دیگر از تکنیک های بزرگ کردن سینه، پیوند بافت چربی از دیگر قسمت های بدن است. متخصصان هنوز در حال آنالیز و توسعه این تکنیک هستند و هنوز تعیین نشده است که چه مقدار از بافت چربی منتقل شده، سالم می ماند، آیا مایع (سرووم، کیست روغنی) در ناحیه درمان انباشت می گردد یا خیر و چه اثرات جانبی دیگری در پی این جراحی وجود دارد؟ روش جدید لیپوساکشن که در آن سلول های چربی به وسیله واتر جت تزریق می شوند، از نظر تکنیکی موثرتر و ملایم تر از پیوند بافت چربی است.

3. پیوند بافت از نقاط دیگر بدن

علاوه بر روش های مذکور می توان با پیوند بافت هایی که از پشت، شکم، باسن یا ران بدست می آید، سینه را بزرگ کرد. از آنجا که این روش شامل جراحی است و جای زخم باقی می گذارد، تنها به افرادی توصیه می گردد که در اثر سرطان پستان مجبور به جراحی سینه شده اند.

4. بزرگ کردن سینه با تکنیک BRAVA

یک تکنیک در ایالات متحده آمریکا برای بزرگ کردن سینه وجود دارد که با استفاده از پمپ های مکش انجام می گردد و امروزه بسیار محبوب شده است. پمپ های مکش درون کاپ لباس زیر قرار می گیرند و به مدت چندماه شبانه روز در آنجا می مانند. با این روش سینه به مرور کمی بزرگتر می گردد. تکنیک BRAVA اغلب با پیوند بافت چربی تکمیل خواهد شد تا نتیجه ای پایدارتر حاصل گردد.

نظر شما چیست؟ آیا تجربه ای در مورد پروتز سینه دارید؟ نظرات و تجربیات خود با ما و مخاطبان مجله عینک آفتابی، در قسمت به اشتراک بگذارید تابه تصمیم گیری بهتر همراهان مجله عینک آفتابی یاری کنید.

منبع: setare.com

به "همه چیز در خصوص پروتز سینه؛ روش انجام، هزینه و مراقبت های لازم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز در خصوص پروتز سینه؛ روش انجام، هزینه و مراقبت های لازم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید